Związek Kazimierza Sośnickiego ze szkołą lwowsko-warszawską

Autor

  • Teresa Hejnicka-Bezwińska Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.01

Słowa kluczowe:

ormacja intelektualna, kryzys filozofii, nauki humanistyczne, praktyka społeczna, proces instytucjonalizacji i dyscyplinaryzacji, szkoła naukowa, tożsamość dyscypliny naukowej.

Abstrakt

W artykule zostały przedstawione związki Kazimierza Sośnickiego ze szkołą lwowsko-warszawską. Twórcą tej formacji intelektualnej był Kazimierz Twardowski, a jej koniec wyznaczył 1939 rok. Uczeni tej szkoły w sposób pełnoprawny uczestniczyli w procesie rozwiązywania kryzysu filozofii europejskiej oraz budowaniu tożsamości i statusu nauk humanistycznych. Stanowi to uzasadnienie dla szczególnej troski o przypomnienie wkładu Sośnickiego w proces instytucjonalizacji i dyscyplinaryzacji pedagogiki w strukturach akademickich polskich uniwersytetów I połowy XX wieku.

Bibliografia

Balukiewicz M. (2004). Koncepcje pedagogiczne Kazimierza Sośnickiego prezentowane na łamach „Muzeum” – organu lwowskiego Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych (1918-1939). W: E. Rodziewicz, K. Rzedzicka, E. Zalewska (red.), Gdańskie rodowody pedagogiczne (s. 123-125). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Bauman Z. (2012). Kultura jako praxis. Przeł. J. Konieczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bourdieu P. (1984). Specyfika dziedziny naukowej i społeczne warunki rozwoju wiedzy. W: E. Mokrzecki (red.), Kryzys i schizma (t. 2, s. 87-136). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Gałecki W. (1966). Jeszcze raz przez życie. Wspomnienia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Hejnicka-Bezwińska T. (2018). Koncepcja pedagogiki (i pedagogiki ogólnej) w Szkole Lwowsko-Warszawskiej. Forum Pedagogiczne, 1, 43-58.

Hejnicka-Bezwińska T. (2014). Kulturowe uwarunkowania włączenia pedagogiki w zakres zainteresowań Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Przegląd Pedagogiczny, 1, 19-38.

Hejnicka-Bezwińska T. (2015). Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hessen S., Hans M. (1934). Pedagogika i szkolnictwo w Rosji sowieckiej. Rozwój szkolnictwa sowieckiego i zmiany komunistycznej polityki oświatowej od rewolucji październikowej do końca planu pięciolecia (1917-1932). Przeł. A. Zieleńczyk. Lwów-Warszawa: Książnica-Atlas.

Kotarbiński T. (1958). Wybór pism. T. II. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Nalaskowski S. (2004). Epizod z zawodowej biografii Kazimierza Sośnickiego. W: E. Rodziewicz, K. Rzedzicka, E. Zalewska (red.), Gdańskie rodowody pedagogiczne (s. 123-125). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Nalaskowski S. (1992). Pedagogika i dydaktyka w ujęciu Kazimierza Sośnickiego. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Nawroczyński B. (1934). Współczesne prądy pedagogiczne. W: Encyklopedia wychowania, 1(9), 544-545.

Okoń W. (2000). Wizerunki sławnych pedagogów polskich. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Przeniosło M. (2016). Habilitacja z pedagogiki w II Rzeczypospolitej. Przegląd Pedagogiczny, 1, 41-55.

Sienkiewicz W. (2000-2005). Galicja. W: Wielka Encyklopedia PWN, 9, 493-495.

Sośnicki K. (1936). Formy myślenia naukowego a formy ustrojowe. Kultura i Wychowanie, R. 3, s. 115-130.

Sośnicki K. (1939). Naczelne idee pedagogiczne w ustawie ustrojowej i programie szkoły średniej. Muzeum, 1, s. 16-29.

Sośnicki K. (1936). Nauka szkolna i światopogląd. Muzeum, 2, 77-93.

Sośnicki K. (1934). Pedagogika i szkolnictwo w Rosji sowieckiej. Przegląd Pedagogiczny, LIII(18), 135-136.

Sośnicki K. (1946). Pedagogika ogólna. Inowrocław: Księgarnia Wysyłkowa Liberarium.

Sośnicki K. (1938). Pedagogika zasad. Muzeum, 2, 60-78.

Sośnicki K. (1933). Podstawy wychowania państwowego. Lwów-Warszawa: Książnica-Atlas.

Sośnicki K. ( 1934). Przegląd teorii państwa. Kultura i Wychowanie, R. 1, s. 227-246.

Sośnicki K. (1974). Przemówienie na uroczystości z okazji 90-lecia urodzin dnia 30.V.1973 na UMK w Toruniu. Acta Universitatis Nicolai Copernici, Pedagogika IV.

Sośnicki K. (1967). Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Sośnicki K. (1936). Treść nauki a światopogląd polityczny. Kultura i Wychowanie, R. 3, s. 172-182.

Sośnicki K. 1936). Trzy hasła. Kultura i Wychowanie, 3, 223-235.

Sośnicki K. (1923). Zarys logiki, podręcznik dla klas wyższych szkół średnich. Lwów-Warszawa: Książnica-Atlas.

Sośnicki K. (1910). Wyjaśnianie i opis w badaniach naukowych. Przegląd Filozoficzny, XIII, 128-148.

Tatarkiewiczowie T. i W. (1979). Wspomnienia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Woleński J. (1985). Filozoficzna Szkoła Lwowsko-Warszawska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Woleński J. (2014). Szkoła Lwowsko-Warszawska z perspektywy historycznej. Przegląd Pedagogiczny, 1, 9-18.

Pobrania

Opublikowane

2018-10-08

Numer

Dział

Studia i rozprawy

Jak cytować

Związek Kazimierza Sośnickiego ze szkołą lwowsko-warszawską. (2018). Przegląd Pedagogiczny, 2, 9-22. https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.01