What students of 4th , 5th and 6th grade would like to change in their classes? Free comments of students as a basis for conclusions on conditions of psychosocial development of students in relationships with their peers
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2016.02.09Keywords:
the social context of psychosocial development, peer relationships in 4th -5th grade, desired by the students changes in their peer relationshipAbstract
The aim of the article is to characterize the social context of psychosocial development in fourth, fifth and sixth grade of primary school, which is formed by students themselves. The point of reference for the assessment
is a sense of security, emotional contact and bond, autonomy and being in control as well as a sense of support and being appreciated. The conclusions were based on the analysis of the content of free, anonymous students’ comments associated with desired changes in their class and the way how they are treated by their peers.
References
Appelt K. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka. W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP, s. 259-301.
Bańka A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
Brzezińska A.I. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
Brzezińska A.I. (2005). Jak przebiega rozwój człowieka? W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP, s. 21-39.
Deptuła M. (2012). Edukacja rodziców jako sposób zapobiegania wykluczaniu dziecka ze środowiska rówieśników. Chowanna, 1 (38). A. Nowak (red.) Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne, s. 193-205.
Deptuła M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Deptuła M. (2015). Poznawanie społecznego kontekstu rozwoju psychospołecznego uczniów w klasach IV-VI. Studia Edukacyjne, 37, 61-76.
Erikson E.H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Przeł. M. Hejmej. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Herzberg M. (2012). Pomaganie dzieciom nielubianym przez rówieśników z powodu zachowań antyspołecznych. Program zajęć w małej grupie uczniów klas IV-V. Warszawa: Wyd. Edukacyjne Parpamedia.
Hart S., Hodson V.K. (2006). Empatyczna klasa. Relacje, które pomagają w nauce. Przeł. D. Roguś. Warszawa: CMPPP.
Kołodziejczyk A., Czemierowska E., Kołodziejczyk T. (2008). Spójrz inaczej. Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla klas 4-6. Starachowice: Wyd. ATE s.c.
Rosenberg M.B. (2009). Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Wyd. II rozszerzone. Przeł. M. Kłobukowski. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Sakowska J. (2010). Szkoła dla Rodziców i Wychowawców. Część 1. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Schaffer H.R. (2006a). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Schaffer H.R. (2006b). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Smykowski B. (2012). Psychologia kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.
Wiliński P. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP, s. 304-343.
Zabłocka M. (2008). Przezwyciężanie nieśmiałości u dzieci. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.