Co uczniowie klas IV, V i VI chcieliby zmienić w swojej klasie? Swobodne wypowiedzi uczniów jako podstawa do wnioskowania o warunkach rozwoju psychospołecznego uczniów w relacjach z rówieśnikami

Autor

  • Maria Deptuła Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2016.02.09

Słowa kluczowe:

społeczny kontekst rozwoju psychospołecznego, relacje rówieśnicze w klasach IV-VI, pożądane przez uczniów zmiany w relacjach rówieśniczych

Abstrakt

Celem artykułu jest charakterystyka społecznego kontekstu rozwoju psychospołecznego w klasach czwartych, piątych i szóstych szkoły podstawowej, jaki tworzą sobie nawzajem uczniowie. Punktem odniesienia do jego oceny jest poczucie bezpieczeństwa, kontaktu emocjonalnego i więzi, autonomii i sprawstwa oraz poczucie wsparcia i bycia docenianym. Wnioskowanie przeprowadzono na podstawie analizy treści swobodnych, anonimowych wypowiedzi uczniów. Dotyczyły one pożądanych przez nich zmian w klasie szkolnej i traktowania ich przez rówieśników. 

Bibliografia

Appelt K. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka. W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP, s. 259-301.

Bańka A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.

Brzezińska A.I. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.

Brzezińska A.I. (2005). Jak przebiega rozwój człowieka? W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP, s. 21-39.

Deptuła M. (2012). Edukacja rodziców jako sposób zapobiegania wykluczaniu dziecka ze środowiska rówieśników. Chowanna, 1 (38). A. Nowak (red.) Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne, s. 193-205.

Deptuła M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Deptuła M. (2015). Poznawanie społecznego kontekstu rozwoju psychospołecznego uczniów w klasach IV-VI. Studia Edukacyjne, 37, 61-76.

Erikson E.H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Przeł. M. Hejmej. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Herzberg M. (2012). Pomaganie dzieciom nielubianym przez rówieśników z powodu zachowań antyspołecznych. Program zajęć w małej grupie uczniów klas IV-V. Warszawa: Wyd. Edukacyjne Parpamedia.

Hart S., Hodson V.K. (2006). Empatyczna klasa. Relacje, które pomagają w nauce. Przeł. D. Roguś. Warszawa: CMPPP.

Kołodziejczyk A., Czemierowska E., Kołodziejczyk T. (2008). Spójrz inaczej. Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla klas 4-6. Starachowice: Wyd. ATE s.c.

Rosenberg M.B. (2009). Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Wyd. II rozszerzone. Przeł. M. Kłobukowski. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.

Sakowska J. (2010). Szkoła dla Rodziców i Wychowawców. Część 1. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Schaffer H.R. (2006a). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Schaffer H.R. (2006b). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Smykowski B. (2012). Psychologia kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Wiliński P. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP, s. 304-343.

Zabłocka M. (2008). Przezwyciężanie nieśmiałości u dzieci. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.

Pobrania

Opublikowane

2018-03-25

Jak cytować

Co uczniowie klas IV, V i VI chcieliby zmienić w swojej klasie? Swobodne wypowiedzi uczniów jako podstawa do wnioskowania o warunkach rozwoju psychospołecznego uczniów w relacjach z rówieśnikami. (2018). Przegląd Pedagogiczny, 2, 127-150. https://doi.org/10.34767/PP.2016.02.09