Integration and Community in Preschool: The Impact of Cultural Diversity on Children’s Social and Emotional Development
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.06Keywords:
integration, preschool, social and emotional development, cultural diversity, communityAbstract
T he aim of this article is to highlight how integration and community in a culturally diverse preschool setting affect children’s social and emotional development. The content is divided into three sections where key theses are presented and justified. The first section addresses the topic of integration in a multicultural preschool and its significance for the comprehensive development of the child by fostering social and emotional competencies, cognitive skills, and acceptance of diversity. The second section demonstrates that community-building in preschool enhances children’s sense of belonging and security through the creation of social bonds, development of empathy and understanding, and the reinforcement of group structures and rituals. The third section focuses on enriching the educational process through children’s acquisition of communication skills, language development and multilingualism, understanding of different communication styles, and building intercultural competencies.
References
Akceptacja [hasło]. Słownik języka polskiego PWN.
Artymiak M. i Pawelec M. (2019). Kształtowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci w wieku przedszkolnym jako wyzwanie dla rodziców i nauczycieli. Roczniki Teologiczne, 66(10),49–59.
Bączyk-Lesiuk K. (2019). Dziecko obcojęzyczne w polskim przedszkolu, czyli o (nie)ograniczeniach w edukacji. Roczniki Humanistyczne, 67(10), 7–18.
Bogucka K. (2018). Komunikacja międzykulturowa jako pomost ku integracji społecznej w środowisku wielokulturowym. Studia Edukacyjne, 49, 401–413.
Bula D., Krzyżyk D., Niesporek-Szamburska B. i Synowiec H. (2004). Dziecko w świecie języka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Filip A., Mróz A. i Ocetkiewicz I. (2024). Dlaczego warto i jak można rozwijać empatię u dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2(73), 39–50.
Glondys D. i Bednarczyk M. (2020). Komunikacja międzykulturowa albo lepiej nie wychodź z domu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Grzymała-Kozłowska A. i Łodziński S. (2008). Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Jarominek N. (2022). Edukacja wielokulturowa w przedszkolu – szanse i wyzwania. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 2(20), 35–38.
Matras J. i Żak R. (2018). Trener w rolach głównych. Podręcznik pracy trenera. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Motyl K. (2014). Rytuał – od antropologii kulturowej do analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 3, 65–78.
Muchacka B. (2000). Stymulowanie aktywności poznawczej dzieci w przedszkolu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Nikitorowicz J. (2018). Wielość kultur w jednym człowieku – wartość (i) czy dylemat tożsamościowy. Edukacja Międzykulturowa, 1(8), 17–30.
Ociepka B. (2002). Komunikowanie międzynarodowe. Wrocław: Wydawnictwo ASTRUM.
Orłowska B.A. (2021). Bezpieczeństwo edukacyjne dzieci cudzoziemskich jako element bezpieczeństwa kulturowego. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 3(21), 111–125.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017, poz. 356).
Różnorodny [hasło]. Słownik języka polskiego PWN.
Schaffer H.R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Segiet W. (2021). Wokół wspólnotowości: od inspiracji nowoczesności do pedagogicznych odniesień. Teologia i Moralność, 16, 1(29), 25–42.
Sorys S. (2021). Ewolucja więzi społecznych. W: K. Kutek-Sładek i in. (red.), Teoretyczno-empiryczne interpretacje tożsamości społecznej z uwzględnieniem perspektywy familiologii. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.
Szczurek-Boruta A. (2013). Nauczyciele i kształtowanie kompetencji międzykulturowej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, 21, 155–169.
Szwarc A. (2021). Treści (między)kulturowe w procesie kształcenia przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej – na podstawie analizy aktualnych podstaw programowych. Edukacja Międzykulturowa, 2(15), 379–392.
Twardzik A. (2018). Edukacja międzykulturowa w przedszkolu – raport z badań nauczycieli. Kultura i Edukacja, 3(121), s. 218–230.
Wspólnota [hasło]. Słownik języka polskiego PWN.
Wspólnotowość [hasło]. Słownik psychologiczny Centrum Rozwoju i Wsparcia Psychologicznego Mentali.
Żmudzka M. (2018). Wspomaganie kompetencji emocjonalnych i społecznych dziecka w wieku przedszkolnym. Zeszyty Naukowe WSG, 32(3), 37–60.
Żydek-Bednarczuk U. (2015). Spotkanie kultur, komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.