Integracja i wspólnotowość w przedszkolu: wpływ różnorodności kulturowej na rozwój społeczny i emocjonalny dzieci
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.06Słowa kluczowe:
integracja, przedszkole, rozwój społeczny i emocjonalny, różnorodność kulturowa, wspólnotowośćAbstrakt
Celem artykułu jest ukazanie, jak integracja i wspólnotowość w przedszkolu zróżnicowanym kulturowo wpływają na rozwój społeczny i emocjonalny dzieci. Treść merytoryczna podzielona została na trzy części, w których postawiono tezy, a następnie je uzasadniono. W pierwszej z nich podjęto temat integracji w wielokulturowym przedszkolu i jej znaczenie dla wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez rozwój kompetencji społecznych i emocjonalnych, rozwój umiejętności poznawczych oraz akceptację różnorodności. W drugiej dowiedziono, że wspólnotowość w przedszkolu buduje poczucie przynależności i bezpieczeństwa wśród dzieci poprzez tworzenie więzi społecznych, rozwój empatii i zrozumienia oraz dbałość o powtarzalność struktur i rytuałów grupowych. Trzecia natomiast poświęcona została wzbogacaniu procesu edukacyjnego poprzez nabywanie umiejętności komunikacyjnych przez dzieci, ich rozwój językowy i wielojęzyczność, zrozumienie różnych stylów komunikacji oraz budowanie kompetencji międzykulturowych.
Bibliografia
Akceptacja [hasło]. Słownik języka polskiego PWN.
Artymiak M. i Pawelec M. (2019). Kształtowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci w wieku przedszkolnym jako wyzwanie dla rodziców i nauczycieli. Roczniki Teologiczne, 66(10),49–59.
Bączyk-Lesiuk K. (2019). Dziecko obcojęzyczne w polskim przedszkolu, czyli o (nie)ograniczeniach w edukacji. Roczniki Humanistyczne, 67(10), 7–18.
Bogucka K. (2018). Komunikacja międzykulturowa jako pomost ku integracji społecznej w środowisku wielokulturowym. Studia Edukacyjne, 49, 401–413.
Bula D., Krzyżyk D., Niesporek-Szamburska B. i Synowiec H. (2004). Dziecko w świecie języka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Filip A., Mróz A. i Ocetkiewicz I. (2024). Dlaczego warto i jak można rozwijać empatię u dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2(73), 39–50.
Glondys D. i Bednarczyk M. (2020). Komunikacja międzykulturowa albo lepiej nie wychodź z domu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Grzymała-Kozłowska A. i Łodziński S. (2008). Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Jarominek N. (2022). Edukacja wielokulturowa w przedszkolu – szanse i wyzwania. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 2(20), 35–38.
Matras J. i Żak R. (2018). Trener w rolach głównych. Podręcznik pracy trenera. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Motyl K. (2014). Rytuał – od antropologii kulturowej do analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 3, 65–78.
Muchacka B. (2000). Stymulowanie aktywności poznawczej dzieci w przedszkolu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Nikitorowicz J. (2018). Wielość kultur w jednym człowieku – wartość (i) czy dylemat tożsamościowy. Edukacja Międzykulturowa, 1(8), 17–30.
Ociepka B. (2002). Komunikowanie międzynarodowe. Wrocław: Wydawnictwo ASTRUM.
Orłowska B.A. (2021). Bezpieczeństwo edukacyjne dzieci cudzoziemskich jako element bezpieczeństwa kulturowego. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 3(21), 111–125.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017, poz. 356).
Różnorodny [hasło]. Słownik języka polskiego PWN.
Schaffer H.R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Segiet W. (2021). Wokół wspólnotowości: od inspiracji nowoczesności do pedagogicznych odniesień. Teologia i Moralność, 16, 1(29), 25–42.
Sorys S. (2021). Ewolucja więzi społecznych. W: K. Kutek-Sładek i in. (red.), Teoretyczno-empiryczne interpretacje tożsamości społecznej z uwzględnieniem perspektywy familiologii. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.
Szczurek-Boruta A. (2013). Nauczyciele i kształtowanie kompetencji międzykulturowej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, 21, 155–169.
Szwarc A. (2021). Treści (między)kulturowe w procesie kształcenia przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej – na podstawie analizy aktualnych podstaw programowych. Edukacja Międzykulturowa, 2(15), 379–392.
Twardzik A. (2018). Edukacja międzykulturowa w przedszkolu – raport z badań nauczycieli. Kultura i Edukacja, 3(121), s. 218–230.
Wspólnota [hasło]. Słownik języka polskiego PWN.
Wspólnotowość [hasło]. Słownik psychologiczny Centrum Rozwoju i Wsparcia Psychologicznego Mentali.
Żmudzka M. (2018). Wspomaganie kompetencji emocjonalnych i społecznych dziecka w wieku przedszkolnym. Zeszyty Naukowe WSG, 32(3), 37–60.
Żydek-Bednarczuk U. (2015). Spotkanie kultur, komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.