The Study Process of International Students in Social Studies in the Perspective of Students’ Experiences, Expectations and Postulates
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.11Keywords:
higher education didactics, academic education, internationalisation, educational process, study process, university transformation, international studentsAbstract
The text addresses one aspect of the internationalisation of higher education, namely the participation of foreign students in the educational process. The article is based on the results of a survey aimed at solving a research problem concerning the specificity of studying educational migrants in Poland taking into account both their experiences, expectations and postulates for change. The research involved 113 people who completed an online survey questionnaire. The following components of the study process were analysed: the organisation and implementation of the process, the competences acquired and the ways of verifying the achievement of learning outcomes. The inference made indicates that the educational process experienced
by foreign students is characterised by variation, but is largely in line with their expectations and requires little change. Furthermore, the key expectations and demands for changes formulated by foreign students correspond to the perception of the university as an institution preparing for professional work and not a temple of knowledge.
References
Alpenidze O. (2015). Conceptualising Internationalization Strategies for Higher Education Institutions. Central and Eastern European Journal of Managements and Economics, 3(3), 229–242.
Byron J. (2002). What Should Students Be Entitled To Expect from Universities? W: P. Coaldrake i L. Stedman (eds.), Responding to Student Expectations. Paris: OECD.
Denek K. (2012). Transformacja systemowa szkolnictwa wyższego. W: W. Skrzydlewski i S. Dylak (red.), Media – Edukacja – Kultura. Poznań: Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych.
Denek K. (2013). Uniwersytet. Między tradycją a wyzwaniami współczesności i przyszłości. Edukacja Humanistyczna, 1(28), 7–21.
Diagnoza oczekiwań osób studiujących wobec kształcenia na studiach pierwszego stopnia i na jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Raport z badań. (2023). Katowice.
Domański T. (2017). Internacjonalizacja polskich uczelni wyższych. W: T. Domański, A. Stępień-Kuczyńska i A. Włodarska-Frykowska (red.), Internacjonalizacja polskich ośrodków politologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Hajduk A. (2021). Umiędzynarodowienie działalności edukacyjnej szkolnictwa wyższego w krajach Unii Europejskiej. Niepublikowana praca doktorska. Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
James R. (2002). Students’ Changing Expectations of Higher Education and the Consequences of Mismatches with the Reality. W: P. Coaldrake i L. Stedman (eds.), Responding to Student Expectations. Paris: OECD.
Knight J. (2003). Updated Definition of Internationalization. International Higher Education, 33, 2–3.
Korczak J. i Zawadzka E. (2022). Edukacja studentów zagranicznych na kierunkach społecznych – konteksty teoretyczne, stan i perspektywy. Colloquium, 14(4), 65–81.
Krajewska A. (2012). Przemiany misji i funkcji uniwersytetu. Studia Ecologiae et Bioethicae, 10(2), 89–107.
Luxon T. i Peelo M. (2009). Internationalisation: its Implications for Curriculum Design and Course Development in UK Higher Education. Innovations in Education and Teaching International, 46(1), 51–60.
Pauluk D. (2016). Współczesny uniwersytet w potocznych doświadczeniach studentów. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 19, 3(75), 183–196.
Rajkhowa G. i Raghav Y.S. (2013). From Expectation to Experience: The Voice of International Students at a UK University. The Journal of the World Universities Forum, 5, 47–66.
Seeber M., Meoli M. i Cattaneo M. (2020). How do European Higher Education Institutions Internationalize? Studies in Higher Education, 45(1), 145–162.
Siwińska B. (2014). Uniwersytet ponad granicami. Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego w Polsce i w Niemczech. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa. Solecka-Drew E. (2009). Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego w Polsce a model australijski. Forum Oświatowe, 2(41), 5–15.
Studenci zagraniczni w Polsce 2023 (2023). Warszawa: Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”.
Vavrus F. i Pekol A. (2015). Critical internationalization: Moving from theory to practice. FIRE: Forum for International Research in Education, 2(2), 5–21.
Wroczyńska A. (2013). Oczekiwania współczesnych studentów wobec uczelni wyższych – prezentacja wyników prowadzonych badań. Studia BAS, 3(35), 249–272.
Yeravdekar V.R. i Tiwari G. (2014). Internationalization of Higher Education and its Impact on Enhancing Corporate Competitiveness and Comparative Skill Formation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 157, 203–209.
Zhang Z. i Chen Y. (2018). A study on the Path of Internationalization Transformation and Development of Higher Education under the Strategy of “Belt and Road”. Educational Sciences: Theory & Practice, 18(5), 2363–2372.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.