Proces studiowania studentów zagranicznych na kierunkach społecznych w perspektywie doświadczeń, oczekiwań i postulatów studentów
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.11Słowa kluczowe:
dydaktyka szkoły wyższej, edukacja akademicka, internacjonalizacja, proces edukacyjny, proces studiowania, przemiany uniwersytetu, studenci zagraniczniAbstrakt
Proces studiowania studentów zagranicznych na kierunkach społecznych w perspektywie… Tekst dotyczy jednego z aspektów internacjonalizacji szkolnictwa wyższego, tzn. uczestnictwa studentów zagranicznych w procesie edukacyjnym. Artykuł bazuje na wynikach badań sondażowych ukierunkowanych na rozwiązanie problemu badawczego dotyczącego specyfiki studiowania migrantów edukacyjnych w Polsce uwzględniającej zarówno ich doświadczenia, jak i oczekiwania i postulaty zmian. W badaniach wzięło udział 113 osób, które wypełniły kwestionariusz ankiety internetowej. Analizie poddane zostały następujące komponenty procesu studiowania: organizacja i realizacja procesu, nabywane kompetencje oraz sposoby weryfikacji osiągania efektów uczenia się. Przeprowadzone wnioskowanie wskazuje, że proces edukacyjny doświadczany przez studentów zagranicznych cechuje się zróżnicowaniem, ale jest w znacznym stopniu zgodny z ich oczekiwaniami i w małym stopniu wymaga zmian. Co więcej kluczowe oczekiwania oraz postulaty zmian formułowane przez studentów zagranicznych korespondują z postrzeganiem uczelni jako instytucji przygotowującej do pracy zawodowej, a nie jako świątyni wiedzy.
Bibliografia
Alpenidze O. (2015). Conceptualising Internationalization Strategies for Higher Education Institutions. Central and Eastern European Journal of Managements and Economics, 3(3), 229–242.
Byron J. (2002). What Should Students Be Entitled To Expect from Universities? W: P. Coaldrake i L. Stedman (eds.), Responding to Student Expectations. Paris: OECD.
Denek K. (2012). Transformacja systemowa szkolnictwa wyższego. W: W. Skrzydlewski i S. Dylak (red.), Media – Edukacja – Kultura. Poznań: Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych.
Denek K. (2013). Uniwersytet. Między tradycją a wyzwaniami współczesności i przyszłości. Edukacja Humanistyczna, 1(28), 7–21.
Diagnoza oczekiwań osób studiujących wobec kształcenia na studiach pierwszego stopnia i na jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Raport z badań. (2023). Katowice.
Domański T. (2017). Internacjonalizacja polskich uczelni wyższych. W: T. Domański, A. Stępień-Kuczyńska i A. Włodarska-Frykowska (red.), Internacjonalizacja polskich ośrodków politologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Hajduk A. (2021). Umiędzynarodowienie działalności edukacyjnej szkolnictwa wyższego w krajach Unii Europejskiej. Niepublikowana praca doktorska. Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
James R. (2002). Students’ Changing Expectations of Higher Education and the Consequences of Mismatches with the Reality. W: P. Coaldrake i L. Stedman (eds.), Responding to Student Expectations. Paris: OECD.
Knight J. (2003). Updated Definition of Internationalization. International Higher Education, 33, 2–3.
Korczak J. i Zawadzka E. (2022). Edukacja studentów zagranicznych na kierunkach społecznych – konteksty teoretyczne, stan i perspektywy. Colloquium, 14(4), 65–81.
Krajewska A. (2012). Przemiany misji i funkcji uniwersytetu. Studia Ecologiae et Bioethicae, 10(2), 89–107.
Luxon T. i Peelo M. (2009). Internationalisation: its Implications for Curriculum Design and Course Development in UK Higher Education. Innovations in Education and Teaching International, 46(1), 51–60.
Pauluk D. (2016). Współczesny uniwersytet w potocznych doświadczeniach studentów. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 19, 3(75), 183–196.
Rajkhowa G. i Raghav Y.S. (2013). From Expectation to Experience: The Voice of International Students at a UK University. The Journal of the World Universities Forum, 5, 47–66.
Seeber M., Meoli M. i Cattaneo M. (2020). How do European Higher Education Institutions Internationalize? Studies in Higher Education, 45(1), 145–162.
Siwińska B. (2014). Uniwersytet ponad granicami. Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego w Polsce i w Niemczech. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa. Solecka-Drew E. (2009). Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego w Polsce a model australijski. Forum Oświatowe, 2(41), 5–15.
Studenci zagraniczni w Polsce 2023 (2023). Warszawa: Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”.
Vavrus F. i Pekol A. (2015). Critical internationalization: Moving from theory to practice. FIRE: Forum for International Research in Education, 2(2), 5–21.
Wroczyńska A. (2013). Oczekiwania współczesnych studentów wobec uczelni wyższych – prezentacja wyników prowadzonych badań. Studia BAS, 3(35), 249–272.
Yeravdekar V.R. i Tiwari G. (2014). Internationalization of Higher Education and its Impact on Enhancing Corporate Competitiveness and Comparative Skill Formation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 157, 203–209.
Zhang Z. i Chen Y. (2018). A study on the Path of Internationalization Transformation and Development of Higher Education under the Strategy of “Belt and Road”. Educational Sciences: Theory & Practice, 18(5), 2363–2372.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.