What sources of knowledge are used by pedagogy students?
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2016.02.07Keywords:
university education, educational effects, culture of studying, pretending, student, sources of knowledgeAbstract
This paper is a research report presenting one of the dimensions of student’s involvement in the process of studying, namely the method of selection and use of specific sources of knowledge by last year MA students
of pedagogy. The research problem regards the question: What is the knowledge of MA students? The answer to this question was possible thanks to the analysis of respondents’ answers to the questionnaire, which has been limited to the following areas: sources of knowledge, their selection, quality and application, and the time devoted to the study of selected sources of knowledge. Conclusions indicate alarming phenomena(culture of copying, pretending to study, violations of ethical standards), and question the educational results of MA students. The culture of studying is at a low level, and in many cases, it is a kind of game where all that matters are results – completing the studies. This phenomenon gives rise to serious ethical implications, but also social and cultural consequences.
References
Czerepaniak-Walczak M. (1997). Student i zmiana: podmiot, przedmiot czy… ukryta rzeczywistość?. Pedagogika Szkoły Wyższej, 9/10.
Dudzikowa M., Knasiecka-Falbierska K. (red.) (2013). Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych edukacji szkolnej. Kraków: Wyd. „Impuls”.
Gajda J. (2005). Media w edukacji. Kraków: Wyd. „Impuls”.
Goban-Klas T. (2011). Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „UNIVERSITAS”.
Kwieciński Z. (2007). Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne. Wrocław: Wyd. DSWE TWP.
Malewski M. (2008). Czy koniec podręczników akademickich? Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja, 4 (44).
Melosik Z. (2008) Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja debaty. W: B.D. Gołębniak (red.), Pytanie o szkołę wyższą. W trosce o człowieczeństwo. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW.
Shah S., Horne A., Capellá J. (2012). Dobre informacje nie są gwarancją dobrych decyzji. Harvard Business Review Polska, 112, 20-24.
Szafraniec K. (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Wołodźko E. (2013). Ku autonomii studiowania. Procesy. Znaczenia. Konteksty. Zmiana. Olsztyn: Wyd. UWM.