Subdisciplinary mobility and change on the global labour market
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2022.01.03Keywords:
subdisciplinary mobility, change, labour marketAbstract
The aim of this article is to present a proposal leading to the modification of the concept of vocational education. Its main feature is the consolidation of several disciplines, especially sub-disciplines, which could result in greater mobility of graduates on the labour market. This requires the modification of many occupations and employment structure.
References
Amsterdamski, S. Nauka jako przedmiot humanistycznej refleksji. Studia Socjologiczne, 2 (1971).
Amsterdamski, S. (1999). Nauka. W: Z. Bokszański (red.), Encyklopedia Socjologii, t. 2. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Brynjolfsson, E., Mcafee, A. (2015). Drugi wiek maszyny. Praca, postęp w czasach genialnych technologii. Warszawa: MT Biznes.
Drela, K. Socjologia i inne nauki o pracy i bezrobociu, cz. II. Zeszyty Naukowe FIRMA i RYNEK, 1 (2015).
Furmanek, W. (2006). Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka w cywilizacji informacyjnej. Rzeszów: UR.
Gerlach, R. (red.). (2007). Edukacja zawodowa w aspekcie przemian społeczno-gospodarczych. Wyzwania, szanse, zagrożenia. Bydgoszcz: UKW.
Gerlach, R., Tomaszewska-Lipiec, R. (red.). (2017). Edukacja dla przyszłości w perspektywie orientacji na rynek pracy. Debaty, szkice, refleksje polsko – ukraińskie. Bydgoszcz: UKW.
Gerlach, R. Demise of the Professional Career: Birth of the Portfolio System. Szkoła – Zawód – Praca, 19 (2020).
Goćkowski, J. (1972). Kultura, socjotechnika i style odziaływania na grupy i jednostki. W: A. Podgórecki (red.), Socjotechnika. Jak oddziaływać skutecznie? Warszawa: KiW.
Kwiatkowski, J. (2002). Socjologia stosowana. W: Z. Bokszański (red.), Encyklopedia Socjologii, t. 4. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Kwiatkowski, S.M. (2006). Pedagogika pracy. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika – subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, t. 3. Gdańsk: GWP.
Kwiatkowski, S.M. (red.). (2016). Kompetencje przyszłości. Warszawa: FRSE.
Kozek, W. (2000). Praca. W: Z. Bokszański (red.), Encyklopedia Socjologii, t. 3. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Kubin, J. (1998). Diagnoza społeczna, W: Z. Bokszański (red.), Encyklopedia Socjologii, t. 1. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Marzec-Holka, K., Radziewicz-Winnicki, A., Wiłkomirska, A. (2018). Nauki społeczne wobec zmiany – alternatywa scalania (inspiracje dla współczesnej pedagogiki). Warszawa: UW.
Melosik, P., Radoła, M. (2021). W kręgu szkoły i środowiska. Wybrane konteksty relacyjne. Toruń: Akapit.
Piorunek, M. (red.). (2015). Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej. Poznań: UAM.
Podgórecki, A. (1968). Pięć funkcji socjologii. W: A. Podgórecki (red.), Socjotechnika. Praktyczne zastosowanie socjologii. Warszawa: KiW.
Podgórecki, A. (1972). Logika praktycznego działania. W: A. Podgórecki (red.), Socjotechnika – jak oddziaływać skutecznie?. Warszawa: KiW.
Radziewicz-Winnicki, A. (2018). Planowanie działań społecznych i edukacyjnych w dobie zmiany społecznej. W: U. Jeruszka, J. Łaszczyk, B. Marcinkowska, F. Szlosek (red.), Nauka – Edukacja – Praca. Profesorowi Stefanowi Michałowi Kwiatkowskiemu w 70-lecie urodzin. Warszawa: APS.
Radziewicz-Winnicki, A. Dyskurs o alienacji teraźniejszości naszego czasu społecznego. Pedagogika Społeczna, 3 (2019).
Radziewicz-Winnicki A. Perspektywa renesansu publicznego stosowanej pedagogiki społecznej w postindustrialnej przestrzeni. Pedagogika Społeczna – Nowa, 1 (2021a).
Radziewicz-Winnicki, A. (2021b). „Przedporozumienie” jako kategoria teoretyczna w zakresie wielu dyscyplin. W: M. Piorunek, J. Nawój-Połczańska, A. Skowrońska-Pućka (red.), Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego. Aspekty teoretyczno-praktyczne. Poznań: UAM.
Seifer, H. Zmiany w pracy. Deutschland, 2 (2002). Znak.
Szymański, M.J. (2021). Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa: Difin.
Tomaszewska, R. (2020). Praca i kariera w warunkach nowego millennium. Implikacje dla edukacji. Bydgoszcz: UKW.
Tomaszewska, R. (2021). Człowiek i praca. Perspektywa transhumanizmu. Bydgoszcz: UKW.
Wołk, Z. (2012). Global and Local Changes on the Modern Labour Market. Essays In Latour and Social Pedagogy. Zielona Góra: UZ.
Wołk, Z. (2013). Zawodoznawstwo. Wiedza o współczesnej pracy. Warszawa: Difin.
Woroniecka, G. Przedrozumienie jako kategoria teoretyczna w naukach społecznych. Studia Socjologiczne, 3–4 (1993).
Zipf, M. (2001). Jak przetrwać w nowej gospodarce? Deutschland, 5 (2001).
Ziółkowski, M. Pragmatyzacja świadomości społeczeństwa polskiego. Kultura i Społeczeństwo, 4 (1984).