Considerations on interdisciplinarity against the backdrop of labour pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2022.01.04

Keywords:

interdisciplinarity, transdisciplinarity, labour pedagogy as a subdiscipline, labour studies

Abstract

This paper presents attempts to define and differentiate between the terms of multidisciplinarity, interdisciplinarity, and transdisciplinarity. It identifies the various ways of integrating knowledge and names the associated dilemmas that lead to internal contradictions in the perception of interdisciplinary knowledge. References are also made to selected issues associated with interdisciplinarity. This provides the backdrop for asking questions about labour pedagogy cooperating with other disciplines and subdisciplines, namely whether labour pedagogy is still a subdiscipline of pedagogy, or these are rather inter – or transdisciplinary labour studies.

References

Dudzikowa, M. (2012). Sytuacja problematyczna interdyscyplinarności w naukach społecznych i humanistycznych (z kryzysem w tle). [In:] A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (ed.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką. Kraków: Impuls.

Dudzikowa, M., Chmielewski, A., Grobler, A. (2012). Przedmowa. [In:] A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (ed.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką. Kraków: Impuls.

Gara, J. Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna wiedza pedagogiczna. Forum Pedagogiczne, 1 (2014).

Maliszewski, K. Pedagogika filozoficzna jako ruch transdyscyplinarny. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 1(2), (2016).

Nalaskowski, A. (2018). Pesymistyczny esej o myśleniu i pisaniu w/o pedagogice. [In:] K. Przyszczypkowski. S. Futyma, G. Barabasz (ed.), Edukacja a myślenie. Inkluzja czy współmierność… Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi S. Dylakowi. Poznań: UAM.

Opozda, D. Interdyscyplinarność i intradyscyplinarność w pedagogice rodziny. Paedagogia Christiana, 2 (34). (2014).

Poczobut, R. (2012). Interdyscyplinarność i pojęcia pokrewne, [In:] A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (eds.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką. Kraków: Impuls.

Snow, C.P. (1999). Dwie kultury, translated by T. Baszniak. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Tabaszewska, J. „Wędrujące pojęcia”: koncepcja Mieke Bal – przykład inter – czy transdyscyplinarności? Studia Europaea Gnesnensia, 8 (2013).

Walczak, M. Czy możliwa jest wiedza interdyscyplinarna? Zagadnienia Naukoznawstwa, 1 (207). (2016).

Witkowski, L. (2009). Uwagi o interdyscyplinarności w pedagogice (z perspektywyepistemologii krytycznej). [In:] L. Witkowski, Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty, postacie, pojęcia, próby. Odpowiedź na Księgę jubileuszową. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Witkowski, L. Uwagi o interdyscyplinarności w pedagogice (z perspektywy epistemologii krytycznej. [In:] Interdyscyplinarność w nauce jako truizm, alibi i wyzwanie - głosy w dyskusji panelowej, która odbyła się podczas posiedzenia KNP PAN, 19 marca 2009, Rocznik Pedagogiczny, 33 (2010).

Włodarczyk, R., Żłobicki, W. (ed.). (2011). Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki. Kraków: Impuls.

Wołk, Z. Współczesna pedagogika pracy w Polsce. Obszary problemowe. Studia z Teorii Wychowania, 2 (31). (2020).

Published

2022-05-16

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

Considerations on interdisciplinarity against the backdrop of labour pedagogy. (2022). School-Profession-Labour, 23, 108-133. https://doi.org/10.34767/SZP.2022.01.04