Systemically modelled labour pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2022.01.05

Keywords:

system, systemology, model, Classifications of Occupations and Specializations, Polish Classification of Occupations, labour pedagogy in the system of sciences, including pedagogy and labour sciences

Abstract

The labour pedagogy has not been systemically modelled yet. This is a method based on system modelling theory, also referred to as systemology. The creator of this theory in Poland is K. Duraj-Nowakowa (1997). This work attempts to adapt this theory to labour pedagogy. This initiative is by all means justified, because there are many issues in labour pedagogy that are already systemically modelled. Some of the examples are: Labour Pedagogy in the System of Sciences, Including Pedagogy and Labour Sciences; Classifications of Occupations and Specializations; Polish Classification of Occupations; Education as a Criterion for Modelling Labour Pedagogy.

References

Apanowicz, J. (2005). Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie i habilitacyjne. Warszawa: Difin.

Baraniak, B. (2008). Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej. Warszawa: IBE.

Baraniak, B. (2016). Poradnictwo zawodowe zorientowane na kształtowanie świadomości ekologicznej społeczeństwa. Od teorii do praktyki. Warszawa: UKSW.

Baraniak, B. (2021). Podstawy teoretyczno-metodologiczne pedagogiki pracy jako dyscypliny naukowej. Warszawa: Difin.

Duraj-Nowakowa, K. (1997). Modelowanie systemowe w pedagogice. Kraków: WSP.

Encyklopedia Popularna PWN (1998). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Mreła, H. (1978). Metody badania pracy, Warszawa: PWE.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2007 roku (COM/2006) 0479-C6–0294/2006 – 2006/04/163/COD) w sprawie ustanowienia Europejskie Ramy Kwalifikacji (ERK) uczenia się przez całe życie.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 roku w sprawie ramowych planów nauczania dla szkół publicznych (Dz.U. z 2017, poz. 703).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego szkoły podstawowej, w tym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanych lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej (do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017, poz. 356).

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności i jej stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej. (Dz.U. z 2004, nr 33, poz. 289).

Rozporządzenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 roku w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. z 2014, poz. 1145 – rozporządzenie weszło w życie z dn. 1 stycznia 2015 r.).

Obwieszczenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 lutego 2014 roku w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania. (Dz.U. z 2014, poz. 760 z późn. zm.).

Wiatrowski, Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy, wyd. IV. Bydgoszcz: AB.

Published

2024-10-18

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

Systemically modelled labour pedagogy. (2024). School-Profession-Labour, 23, 134-147. https://doi.org/10.34767/SZP.2022.01.05