Key competencies of employees in the era of industrial revolution 4.0, and the necessary changes in education
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2022.01.06Keywords:
key competences, general education, vocational education, labour pedagogyAbstract
The world known to us today is undergoing a dynamic transformation towards the unknown. The peculiarity of this transformation is that there are no patterns that can be adopted, treated as a “hint” for a solution that can be improved and adapted to local conditions. The only thing we can do is build an education system based on the constant identification and reinterpretation of the content of key competences. The analysis of the existing educational solutions shows that the development of competences should not be based on a transmission (one-way) model, but on a relational (synergistic) model involving many “actors” participating in it: students, teachers and those from the socio-economic environment. The article justifies the need to introduce such thinking about the education of the future from the position of training competences resulting from the industrial revolution 4.0.
References
Bangemann, M. (red.). (1994). Raport Europe and the Global Information Society Recommendations of the European Council. Brussels: European Commission.
Cellary, W. (red.). (2002). Polska w drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego. Raport o rozwoju społecznym. Warszawa: Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
Delors, J. (red.). (1998). Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
Faure, E. (red.). (1971). Uczyć się, aby być, Raport dla Klubu Rzymskiego, wyd. pol. Warszawa 1975: PWN.
Furmanek, W. Piąta rewolucja przemysłowa. Eksplikacja pojęcia. Edukacja – Technika – Informatyka. Rocznik Naukowy, 2 (24). (2018).
Gerlach, R. Podmiotowość człowieka uwikłanego w przeobrażenia pracy. Kultura i Wartości, 4 (2015).
King. A. (red.). (1982). Mikroelektronika i społeczeństwo. Na dobre czy na złe? Raport dla Klubu Rzymskiego, pol. wyd. 1987.
Kwiatkowski. S.M. (2018). Kompetencje przyszłości. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości. Warszawa: FRSE.
Kwiatkowski, S.M. (2021). Współczesne problemy pedagogiki. W kierunku integracji teorii z praktyką. Warszawa: APS.
Lib, W. Satysfakcja z pracy osób zatrudnionych poza tradycyjnymi formami zatrudnienia. Problemy Profesjologii, 2 (2017).
Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa. Biała Księga (1995). Wyd. European Communities, wyd. polskie 1997.
Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość rozwoju systemu kompetencji w Polsce (2020). Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.
Tomaszewska, R. (2021). Człowiek i praca. Perspektywa transhumanizmu. Bydgoszcz: UKW.
Tuczyński, K. (2021). Postawy nauczycieli akademickich wobec e-learningu w szkole wyższej. Rzeszów: UR.
Walat, W. (2020). Homo interneticus – problemy edukacji w czasach analfabetyzmu funkcjonalnego. W: M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń człowiek edukacja. Otwarte zasoby edukacyjne w perspektywie pedagogicznej. Kraków: Impuls.
Warchoł, T. (2021). Wybrane rodzaje aktywności uczniów szkoły podstawowej w edukacji pozaformalnej. Rzeszów: UR.
Warzocha, T., Marek, L., Polenta, S. Academic education during the Covid-19 pandemic - Polish and Italian experience. Dyskursy Młodych Andragogów, 22 (2021).