Contemporary labour market as a place of creating a professional identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2022.01.07

Keywords:

labour market, education, professional identity

Abstract

The aim of this study is to show the relationship between the contemporary labour market, education, and a sense of professional identity. Therefore, the presented text includes an analysis of the labour market, paying attention to its development prospects. It also indicates new tasks for education, which requires both quantitative and quantitative changes to the coherence of the labour market with modern education, taking into account the need to acquire new competencies needed in the future to create a sense of professional identity.

References

Bakhshi, H., Downing, J., Osborne, M., Schneider, P. (2017). The Future of Skills: Employment in 2030. London: Pearson and Nesta.

Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar.

Infuture Hatalska Foresight Institute, https://infuture.institute (28.02.2021).

Kwiatkowski, S.M. (2021). Warunki rozwoju szkolnictwa zawodowego. W: J.M. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (red.), Szkoła i nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych. Kraków: Impuls.

Marcia, J.E. Development and validation of ego – identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3(5). (1996).

Meeus, W. Studies on identity development in adolescence: An overview of research and some new data. Journal of Youth and Adolescent, 25(5). (1996), https://doi.org/10.1007/BF01537355.

Raport PwC, Well.hr i Absolvent Consulting, Młodzi Polacy na rynku pracy 2021.

Report Future of Skills. Employment 2030 (2017). M. School (ed). Oxford.

Rozporządzenie Ministerstw Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 13 listopada 2021 roku zmieniające Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. 2021, poz. 2285).

Socha, Z., Obraz edukacji technicznej pod kątem przemysłu 4.0. Automatyka przemysłowa, https://automatykaprzemyslowa.pl/automatyka-robotyka/obraz-edukacji-technicznej-pod-katem-przemyslu-4-0/ (26.05.2021).

Wiatrowski, Z. (2007a). Praca, jako wartość uniwersalna i jako problem XXI wieku. W: W. Furmanek (red.), Praca człowieka, jako kategoria współczesnej pedagogiki. Rzeszów-Warszawa: UR-IBE.

Wiatrowski, Z. Działalność zawodowa jako sposób określenia swojej tożsamości. Pedagogika Pracy, 51 (2007b).

Zatrudnienie spada, choć nie wszystkich sektorach. Oto najnowsze dane GUS, https://www.pulshr.pl/rekrutacja/zatrudnienie-spada-choc-nie-we-wszystkich-sektorach-oto-najnowsze-dane-gus,78629.html (31.10.2020).

Published

2024-10-18

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

Contemporary labour market as a place of creating a professional identity. (2024). School-Profession-Labour, 23, 175-199. https://doi.org/10.34767/SZP.2022.01.07