The importance of professional work in the life of mothers raising children with special educational needs
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2022.01.12Keywords:
family, motherhood, work, special educational needsAbstract
Developmental tasks that give a sense of agency, responsibility and independence are important in an adult’s life. These include taking up a job and keeping it as long as possible while experiencing satisfaction and fulfilment, as well as starting a family. Today, women very often feel a strong need to fulfil family and professional roles. Connecting these important living spaces is a big challenge, especially when in the family there are children with special educational needs. The article presents the results of the research on the importance of professional work in the lives of women who raise children with disabilities or other developmental difficulties.
References
Krzyżak-Pitura, A. Raport dotyczący macierzyństwa a aktywności zawodowej kobiet.
Fundacja Rodzic w mieście, w ramach projektu Pracuję i wychowuję, https://pracujeiwychowuje.pl/wp-content/uploads/2021/02/Macierzynstwo-a-aktywnosc-zawodowa.-Raport-z-badania.-Fundacja-rodzic-w-miescie.pdf (21.04.22).
Miler-Zawodniak, A. Teorie potrzeb jako współczesne teorie motywacji. Obronność. Zeszyty Naukowe, 4 (2012).
Ostrowska, U. (2017). Fenomen pracy ludzkiej z perspektywy aksjologicznej. W: R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy. Bydgoszcz: UKW.
Radzik, P. Wpływ rządowego programu „Rodzina 500 +” na współczynnik aktywności zawodowej kobiet. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe, 353 (2018).
Rozkrut, D. (red.), Rocznik Demograficzny 2021. GUS, Warszawa: GUS, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/rocznik-demograficzny-2021,3,15.html (21.04.22).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, § 3. 1, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001643/O/D20171643.pdf, (21.04.22).
Szymanowska, J. (2019). Jakość życia rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością w kontekście wparcia społecznego i kultury działań pomocowych. Studium pedagogiczne. Białystok: UwB.
Szyszka, M. Aktywność zawodowa w opinii pracujących kobiet. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin-Polonia, vol. XLI, 2 (2016), https://journals.umcs.pl/i/article/download/4651/4006, (dostęp: 21.04.22).
Tomaszewska, R. (2021). Człowiek i praca. Perspektywa transhumanizmu. Bydgoszcz: UKW.
Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r., art. 127.1,https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/U/D20170059Lj.pdf, (21.04.22).
Wiatrowski, Z. (2009). Dorastanie, dorosłość i starość w kontekście działalności i kariery zawodowej. Radom: ITeE–PIB.
Zdun, G., Kopański, Z., Brukwicka, I. Jastrjemska, S. Professional work in human life. Journal of Clinical Healthcare, 4 (2016), http://jchc.eu/numery/2016_4/201643.pdf, (21.04.22).