Coaching as a form of supporting the work of a social resocialisation pedagogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.07

Keywords:

work in penitentiary institutions, work as a resocialisation pedagogue, coaching, features of coaching, resocialisation, principles of the resocialisation, cells of the resocialisation

Abstract

The work of a resocialisation pedagogue in prisons and pre-trial detention centres requires multi-faceted professional preparation and specific and unique personality traits. This is because, in social resocialisation activities undertaken against individuals deprived of their liberty, certain principles of resocialisation upbringing and appropriate working methods are used. The effectiveness of their application, especially in institutional conditions, requires constant analysis and refinement. The methodology of social resocialisation should use various forms of support, among which coaching can play a special role.

References

Bałandynowicz, A. (2006). Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa: Prawo i Praktyka Gospodarcza.

Ciosek, M. (2007). Kara kryminalna i kara pozbawienia wolności. W: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 1. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Ciosek, M. (2007). Zakład karny jako instytucja resocjalizacyjna. W: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 1. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Ciosek, M. (1996). Człowiek w obliczu izolacji więziennej. Gdańsk: Stella Maris.

Gołembowska, M. (2017). Skazani o karze pozbawienia wolności. W: T. Sołtysiak, M. Gołembowska (red.), Resocjalizować we współczesnej rzeczywistości społecznej? Ale jak? Bydgoszcz: UKW.

Górka, A. (2008). Poczucie bezpieczeństwa skazanych odbywających karę pozbawienia wolności w systemie programowanego oddziaływania. W: Z. Bartkowicz, A. Węgliński (red.), Skuteczna resocjalizacja. Lublin: UMCS.

Hołyst, B. (2012). Kryminologia. Warszawa: LexisNexis.

Jaworska. A. (2012). Leksykon resocjalizacji. Kraków: Impuls.

Kalinowski, M. (2007). Zasady wychowania resocjalizującego. W: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 1. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Kieszkowska, A. Metodyka pracy ze skazanymi. Probacje, 2 (2010).

Kuć, M. (2013). Prawne podstawy resocjalizacji. Warszawa: C.H. Beck.

Pomianowski, R. (2001). Wyuczona bezradność więźniów. O potrzebie podmiotowości w więzieniu inaczej. W: B. Hołyst, W. Ambroziak, P. Stępniak (red.), Więziennictwo. Nowe wyzwania. Warszawa-Poznań-Kalisz: Foliał.

Pstrąg, D. (2008). Warunkowe przedterminowe zwolnienie a problem readaptacji społecznej skazanych. W: Z. Bartkowicz, A. Węgliński (red.), Skuteczna resocjalizacja. Lublin: UMCS.

Sarzała, D. (2013). Patologiczne zachowania więźniów w kontekście izolacji resocjalizacji penitencjarnej. Warszawa: ASPRA-JR.

Ustawa (2010) z dnia 9 kwietnia o Służbie Więziennej (Dz.U. 2010, nr 79, poz. 523).

Wujec, B. Geneza i definicje coachingu. Coaching Review, 4 (2012).

Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Żukowska, J. (2010). Coaching jako instrument rozwoju zawodowego. W: S. Lachiewicz, A. Walecka (red.), Współczesne problemy zarządzania zasobami ludzkimi. Łódź: PŁ.

Published

2024-10-21

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

Coaching as a form of supporting the work of a social resocialisation pedagogue. (2024). School-Profession-Labour, 24, 178-206. https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.07