The use of manual workin the development of life skills
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.08Keywords:
handicraft, handicraft education, sloyd, life skills, educationAbstract
The purpose of this article is to present handwork education and handicraft education as an opportunity for developing widely understood life skills in children and adolescents. Progressing social changes force adolescents to acquire skills, allowing them to cope with the future environment and society. Reflection on the contemporary school shows that new ways of developing life skills in children should be sought. The practices of Scandinavian schools and the conducted research showing that one of the effective ways is education through handicrafts, may be a contribution to a broader discussion on new forms of education through handicrafts and manual work in the Polish educational system.
References
Aksman, J. (2021). Kształtowanie umiejętności życiowych uczniów klas początkowych w toku innowacyjnych warsztatów plastycznych Nauka – Sztuka – Edukacja na przykładzie badań eksperymentalnych. Kraków: Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana.
Ambroziewicz, W. (1964). Władysław Przanowski i jego dzieło. Warszawa: PZWS.
Bauman, Z. (2000). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Sic!
Beck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. Warszawa: Scholar.
Dewey, J. (1957). Jak myślimy?. Warszawa: KiW.
Dewey, J. (2005). Szkoła a społeczeństwo. Warszawa: Żak.
Dewey, J. (2016). Szkoła i dziecko. Warszawa: Żak.
Duckworth, A. (2017). Grit: Konsten att inte ge upp. Stockholm: Natur & Kultur.
Dugger Jr., W.E. (2010). Uno Cygnaeus: the finnish visionary who changed education forever. W: A. Rasinen, T. Rissanen (ed.), In the Spirit of Uno Cygnaeus – Pedagogical Questions of Today and Tomorrow. Jyväskylä: University of Jyväskylä.
Froebel, F. (1864). Dziecinne ogrody. Nowa metoda wychowania i nauczania Fryderyka Froebla. Drezno: nakład autorski.
Jellinek, J.A. (2018). Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III. Kraków: Wyd. CEBP.
Klus-Stańska, D. Od niechęci wobec dziecięcej samodzielności myślenia do przekazu fikcji społecznej, czyli edukacja dla niekompetencji. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 18 (2009).
Kokko, S., Kouhia, A., Kangas, K. Finnish craft education in turbulence. Conflicting debates on the current National Core Curriculum. Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A: 27(1). (2021).
Lawn, M. Transfers and Implementations of a Swedish Manual Work Program: Sloyd and Entrepreneurial. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 40, 34 (2018).
Mäki-Vaurio, V. (2015). MITÄ KÄSITYÖ OPETTAA? Huoltajien näkemyksiä Näpsä-käsityökoulun osaamistavoitteista ja lastensa saamista valmiuksista. Lahdensivun toimipiste, Kevät.
Przanowski, W. (1936). Dydaktyka pracy ręcznej, Warszawa: NK.
Rowid, H. (1958). Szkoła twórcza. Podstawy teoretyczne i drogi urzeczywistnienia nowej szkoły, Warszawa: KiW.
Tyson, R. (2019). Bildning och praktisk klokhet. Stockholm: Natur och Kultur.
Uberman, M. Prace (roboty) ręczne wyzwaniem dla edukacji dziecka XXI wieku. Edukacia Cloveka – Problemy a výzvy pre 21. storočie, 45-51 (2012).
Virta, K., Metsarinne, M., Kallio, M. Supporting Craft Sense in Early Education. Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A: 20(3). (2013).
Walker, T.D. (2017). Fińskie dzieci uczą się najlepiej. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Westerlund, S. (2015). Lust och olust – elevers erfarenheter i textilslöjd. Umea: Umea Universitet.
Westerlund, S., Samuelsson, M. (2021). Lära sig att sta ut. Ett bidrag till diskussionen om varför vi har slöjd i skolan. Techne Series A: 28(3). (2021).
Wolska, D. (2015). Umiejętności życiowe jako wyznacznik aktywizacji zawodowej dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: UP.
World Health Organization. (1994). Division of Mental Health. Life skills education for children and adolescents in schools.
Woynarowska, B. Kształtowanie umiejętności życiowych u dzieci i młodzieży: wyzwanie dla szkoły. Chowanna, 1 (2002).
Wyniki badania PISA 2015 w Polsce. (2017). Warszawa: MEN.
Wyniki badania PISA 2018 w Polsce. (2018). Warszawa: IBE.