Dimensions of cooperation with parents of students with special educational needs in the workspace of a teacher of grades I–III
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.09Keywords:
teacher’s work, cooperation, special educational needsAbstract
This article discusses the teacher’s cooperation with parents of pupils with special educational needs located in the teacher’s workspace. The various conditions of this cooperation are presented, resulting from a multidimensional approach to the understanding of work. The interpretative perspectives applied made it possible to identify many of the activities that fit into this area of the teacher’s work. Cooperation with parents of pupils with special educational needs thus appears, on the one hand, as an activity, the institutional and structural framework of which is defined by the provisions contained in the normative acts, and, on the other hand, it is a space which brings out the dialogical nature of the teacher’s work. The interpretive potential of the category of cooperation between parents and teachers, considered in the context of the concern to meet the special educational needs of early school pupils, also points to the need to link this area of teacher’s work to the continuous professional development of the teacher, whose creative potential has a significant impact on the shape of relations with parents.
References
Banasiak, M. (2013). Współpraca rodziców ze szkołą w kontekście reformy edukacji w Polsce. Toruń: UMK.
Boryś, W. (2005). Słownik Etymologiczny Języka Polskiego. Kraków: Wyd. Literackie.
Dubis, M. Współpraca: nauczyciel – uczeń – rodzic. Wymiary relacji wychowawczej i edukacyjnej. Studia Paedagogica Ignatiana, 1 (2019).
Dusza, B. Współpraca nauczycieli z rodzicami – perspektywa nauczycieli (raport z badań przeprowadzonych wśród nauczycieli klas gimnazjalnych). Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, 16 (2018).
Chrzanowska I. (2019). Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Dąbrowski, Z. (2000). Pedagogika opiekuńcza w zarysie, cz. I. Olsztyn: UWM.
Dymnicka, M. Od miejsca do nie – miejsca. Acta Universitas Lodziensis. Folia Socjologica, 36 (2011).
Gajewska, G., Bazydło-Stodolna K. (2005). Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Zielona Góra: PEKW GAJA.
Gogolin, O., Szymik, E. Współpraca rodziców z nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej w świetle badań sondażowych. Studia i Prace Pedagogiczne, 3 (2016).
Kaleta, K. (2013). Uczeń w kontekście rodziny. W: J. Szczurkowska, A. Mazur (red.), Wokół roli i zadań pedagoga i psychologa w szkole. Kielce: ZNP.
Kaźmierska K. (red.). (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Nomos.
Kwiatkowska, H. (1992). Nauczyciele nauczycieli. Warszawa: PWN.
Lewicka, M. (2012). Psychologia miejsca. Warszawa: Scholar.
Mellibruda, J. (2003). Ja, ty, my. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Mendel, M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwe. W: M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca. Wrocław: DSWE TWP.
Mendel, M. (2007). Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy. Gdańsk: Harmonia.
Mikler-Chwastek, A. Trudności w organizacji współpracy między nauczycielami a rodzicami uczniów – sprawozdanie z badań. Kultura i Wychowanie, 1 (2020).
Młynek, P. (2018). Współpraca rodziców i nauczycieli - charakter, oczekiwania i uwarunkowania. Katowice: UŚ.
Nalaskowski, A. (2022). Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków: Impuls.
Opozda, D. Współpraca rodziny i szkoły – o lepszą jakość relacji rodzice – nauczyciele. Paedagogia Chrystiana, 1 (2009).
Rychlicka-Maraszek, K. (2016). Wprowadzenie. Przestrzeń pracy: status teoretyczny pojęcia. W: K. Rychlicka-Maraszek, A. Ostaszewska, D. Jaworska, B. Sławecki, R. Krenz (red.), Współczesne przestrzenie pracy. Warszawa: Difin.
Słupek, K. (2019). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia.
Smykowska, D. (2008). Współpraca szkoły z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym. Kraków: Impuls.
Szkolak-Stępień, A. (2017). Profil nauczyciela wczesnej edukacji włączającej. W: B. Muchnacka, M. Głażewski, B. Pawlak, A. Litawa (red.), Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne. Kraków: UP.
Winiarski, M. Współpraca rodziców i nauczycieli – perspektywa kontynuacji i zmiany. Pedagogika społeczna, 2 (2013).
Żeber-Dzikowska, I., Olczak, I. Kompetencje na rynku pracy w dobie współczesności. Społeczeństwo - Edukacja - Język, 2 (2014).