The pandemic and remote working as challenges to labour pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.12

Keywords:

pandemic, remote working, home office work, online work, labour pedagogy, cyber-work hygiene, zoomism

Abstract

The article addresses an important and current issue regarding changes in the labour market resulting from the SARS-CoV-2 pandemic, which broke out at the beginning of 2020. Actions taken to protect the health and life of citizens have disrupted the current trends in the labour market. According to the Central Statistical Office, the pandemic negatively impacted the professional situation of young people, but not only theirs. Organizing work outside the company without direct contact and supervision has become an enormous challenge. Labour pedagogy as a pedagogical subdiscipline may develop new operation models for specialists dealing with work processes and human resource management, especially in their subjective dimension. The article is an attempt to describe the new market reality. The report outlines selected phenomena exposed by the pandemic, the resulting difficulties, and opportunities forcing all market participants to change their ways of acting, but above all, their thinking.

References

Barańska, M. Nauczyciel akademicki na wirtualnym uniwersytecie - wyzwania możliwości i zagrożenia. Roczniki Nauk Społecznych, 13 (49). (2021). DOI: https://doi.org/10.18290/rns21494.4

Borowska, A. (2004). Kształcenie dla przyszłości. Warszawa: Żak.

Digital Economy and Society Index (DESI) (2020).

Dominik, I. 8 lekcji, które wyciągniemy z pandemii. Wysokie Obcasy PRACA, 3 (2020).

Estevez, A. (2020) Zoomism and Discipline for Productive Immobility, https://criticallegalthinking.com/2020/05/13/zoomism-and-discipline-for-productive-immobility/ (15.05.2022).

Ford, M. (2016). Świt Robotów czy sztuczna inteligencja pozbawi nas pracy? Warszawa: Wyd. cdp.pl.

Haar, K. (2019). Overview of the Perpetual Guardian 4-day (paid 5) Work Trial https://www.4dayweek.com/research-prof-jarrod-haar-quantitative-research (12.05.2022).

Lee, J. A Neuropsychological Exploration of Zoom Fatigue,https://www.psychiatrictimes.com/view/psychological-exploration-zoom-fatigue (05.2022).

Mehta, K. Welcome To The Isolation Economy (Goodbye Sharing Economy) https://www.forbes.com/sites/kmehta/2020/03/23/welcome-to-the-isolation-economy-goodbye-sharing-economy/?sh=405d6dd98d88 (09.01.2022).

Migas, B. Narodziny klasy domowej, https://krytykapolityczna.pl/gospodarka/narodziny-klasy-domowej-migas/ (12.06.2022).

Miszczak, E. 90 narzędzi do pracy zdalnej. Mega lista, https://tigers.pl/bazawiedzy/articles/narzedzia-do-pracy-zdalnej, (12.02.2021).

Raport The 2020 State of remote Work by Buffer and AngelList https://buffer.com/state-of-remote-work/2020 (20.05.2022).

Raport Centrum Cyfrowego, (2020) Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań, https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ (20.04.2022).

Raport Rok Lidera 2021 GFKM.

Raport Zaangażowanie w czasie pandemii. Wpływ covid-19 i zdalnego trybu pracy na efektywność polskich firm. Badanie podłużne, https://carrotspot.com/zaangazowanie-w-czasie-pandemii (04.04.2022).

Skalska, Z. (2020). Kto będzie miał pracę, Wysokie Obcasy PRACA, 3 (2020).

Staniewicz, J. Prawo pracy w czasie epidemii – kluczowe pytania i odpowiedzi, https://www.prawowpracy.pl/prawo-pracy-w-czasie-epidemii-kluczowe-pytania-i-odpowiedzi/, (12.05.2022).

Szymaniak, M. Samotność, nadgodziny, inwigilacja. Witajcie w świecie home office, https://spidersweb.pl/plus/2020/08/samotnosc-inwigilacja-nadgodziny-czarna-strona-tele-pracy-covid (29.05.2022).

Szymaniak, M. Witajcie w epoce zoomizmu. Klasa średnia właśnie odkrywa, jak będzie wyglądała jej przyszłość, https://spidersweb.pl/plus/2020/12/witajcie-w-epoce-zoomizmu-klasa-srednia-wlasnie-odkrywa-jak-bedzie-wygladala-jej-przyszlosc (29.05.2022).

Taler, H. Na Święto Pracy: Skąd się wziął ośmiogodzinny dzień pracy?, https://spidersweb.pl/2014/05/swieto-pracy-skad-sie-wzial-osmiogodzinny-dzien-pracy.html (13.05.2022).

Tomaszewska, R. (2021). Człowiek i praca. Perspektywa transhumanizmu. Bydgoszcz: UKW.

Wołk, Z. (2009). Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. Radom: ITeE.

Woolcock Institute of Medical Research (2020). Australian study shows working in pyjamas does not hurt productivity https://www.woolcock.org.au/news/australian-study-shows-working-in-pyjamas-does-not-hurt-productivity (12.06.2022).

Published

2024-10-21

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

The pandemic and remote working as challenges to labour pedagogy. (2024). School-Profession-Labour, 24, 301-335. https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.12