The role of age and gender in cultural workers’ perceptions of professional development conditions in their current workplace

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.13

Keywords:

professional development, employee, cultural institution, job, age, gender

Abstract

The employee’s professional development is now recognized as an important factor in the self-realization of a human being and as a market success of an employing organization. Aim of the research: The study aimed to identify what, in the opinion of employees of cultural institutions, are the conditions of professional development in the current workplace and to diagnose the role of age and gender in shaping their perception by the respondents. Materials and methods: The study was conducted using the questionnaire technique on 106 employees of public cultural institutions in the Lubelskie and Mazowieckie voivodships. Results: The research shows that age differentiates the opinions of the respondents only in relation to some conditions of professional development, in such a way that the older the respondents were, the less importance they attached to the lack of scruples in achieving benefits, favouring, protection, connection, happiness, chance and a good social climate at work. Gender only affects the perception of the current position as professional achievement and the importance of the distinctions obtained. Cultural institutions are perceived by employees as providing good career opportunities for ambitious, reliable

References

Bartnik, Cz. (1977). Teologia pracy ludzkiej. Warszawa: PAX.

Bauman, Z. (2004). Życie na przemiał. Kraków: Wyd. Literackie.

Bera, R. (2008). Aksjologiczny sens pracy ludzkiej a poczucie jakości życia młodych emigrantów polskich. Lublin: UMCS.

Bombiak, E. Płeć jako wyznacznik kariery zawodowej - mit czy rzeczywistość? Marketing i Rynek, 7 (2016).

Czarnecki, K.M. (2016). Profesjologia. Nauka o profesjonalnym rozwoju człowieka – charakterystyczne cechy profesjologii. Sosnowiec: Humanitas.

Czarnecki K.M. Teoretyczne podstawy zawodowego rozwoju człowieka. Zeszyty Naukowe WSH, 2 (2007).

Czarnecki, K.M., Kraus E. Aparatura pojęciowa profesjologii jako nowej dziedziny wiedzy: (informacje terminologiczne). Problemy Profesjologii, 2 (2008).

Domagała, W. (2018). Segregacja zawodowa według płci i jej uwarunkowania w krajach OECD, Poznań: UEP. http://www.wbc.poznan.pl/Content/444638/Domaga%C5%82a_Wiktoria-rozprawa_doktorska.pdf (13. 07.2022).

Dyrektywa Rady 76/207/EWG z dnia 9 lutego 1976 r. w sprawie wprowadzenia w życie zasady równego traktowania kobiet i mężczyzn w zakresie dostępu do zatrudnienia, kształcenia i awansu zawodowego oraz warunków pracy. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/?uri=CELEX%3A31976L0207 (13.07.2022).

Encyklopedia PWN w trzech tomach (1999), t. 3. A. Krupa (red.). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Juchnowicz, M. (2010). Zarządzanie przez zaangażowanie. Koncepcje. Kontrowersje. Aplikacje. Warszawa: PWE.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm (13. 07. 2022).

Kopertyńska, W.M. (2009). Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka. Warszawa: Placet.

Kotarbiński, T. (1965). Traktat o dobrej robocie, Wrocław - Warszawa - Kraków: Ossolineum.

Król, H. (2006). Istota rozwoju kapitału ludzkiego organizacji. W: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Majka, J. (1980). Etyka życia gospodarczego. Wrocław: ODISS.

Morawski, M. (2009). Zarządzanie profesjonalistami. Warszawa: PWE.

Nowacki, T.W. (2004). Leksykon pedagogiki pracy. Radom: IteE.

Oczki, J. Nierówności ze względu na płeć na rynku pracy w Polsce. Polityka Społeczna, 7 (2015).

Olechnicki, K., Załęcki, P. (2000). Słownik Socjologiczny. Toruń: Graffiti BC.

Pszczołowski, T. (1966). Praca człowieka. Warszawa: WP.

Pretacznik, M. (1967). Rozwój psychiczny dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWS.

Raczkowska, M. Gender Gap – nierówności ekonomiczne w krajach europejskich ze względu na płeć. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 108 (2014).

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie europejskiego filaru praw socjalnych, https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-8-2017-0010_PL.html (13. 07. 2022).

Sienkiewicz, Ł. (2010). Rola szkoleń i rozwoju w budowaniu innowacyjności pracowników i przedsiębiorstwa. W: Borkowska St. (red.), Rola ZZL w kreowaniu innowacyjności organizacyjnej. Warszawa: C.H. Beck.

Słownik języka polskiego (1979), t. 2. M. Szymczak (red.). Warszawa: PWN.

Stachowski, R. (1984). Praca, procesy poznawcze i systemy semiotyczne, W: J. Czerwiński i in. (red.), Człowiek i społeczeństwo. Zagadnienia pracy ludzkiej. Poznań: UAM.

Strzeszewski, Cz. (1978). Praca ludzka, Zagadnienia społeczno-moralne. Lublin: TN KUL.

Szczepański, J. (1961). Uwagi o przedmiocie i zadaniach socjologii pracy. W: B. Biegeleisen, T. Tomaszewski, A. Sarapata, J. Rosner (red.), Jak pracuje człowiek. Z badań polskich psychologów, socjologów i ekonomistów. Warszawa: KiW.

Tischner, J. (1991). Spór o istotę pracy. W: F. Adamski (red.), Spór o wartości w kulturze i wychowaniu. Kraków: UJ.

Tomaszewski, T. (1962). Psychologia pracy. Katowice: PTE.

Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.Urz.UE z 2016, C 202).

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1974, nr 24, poz. 141).

Włodarski, Z., Hankała A. (2004). Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Warszawa–Kraków: Impuls.

Szymczak, M. (red.).(1993). Słownik Języka Polskiego. Warszawa: PWN.

Titkow, A. (red.). Szklany sufit: bariery i ograniczenia karier kobiet: monografia zjawiska. Warszawa: Fundacja ISP.

Tomaszewski, A. Sarapata, J. Rosner (red.). (1961). Jak pracuje człowiek. Z badań polskich psychologów, socjologów i ekonomistów. Warszawa: KiW.

Wiatrowski, Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy, wyd. IV. Bydgoszcz: AB.

Załucka, M. Nierówności i dyskryminacje związane z płcią kulturową. Kobieta na rynku pracy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego MCCCIX. Prace Etnograficzne, 38 (2010).

Published

2024-02-24

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

The role of age and gender in cultural workers’ perceptions of professional development conditions in their current workplace. (2024). School-Profession-Labour, 24, 336-372. https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.13