Retirement coaching – from the perspective of retirees
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.14Keywords:
retirement, retirement planning, coaching, retirement coachingAbstract
The article is empirical in nature. The purpose of the study was to expand knowledge about attitudes toward retirement and the desire to plan for it using coaching. People who are in retirement, but not longer than 7 years, were invited to participate in the study. A quantitative research procedure was adopted, and a diagnostic survey method was used including a questionnaire technique, which was conducted on 107 people. The general conclusion of the research is that the Polish pensioner has a positive attitude to retirement and wants to be active and enjoy it as long as possible. Not many retirees sufficiently prepare for this stage in their lives. However, most of those surveyed are not interested in using coaching for retirement planning. Only about 29-32% of respondents are those who might be interested in the support of a retirement coach.
References
Brzeziński, Ł. Coaching emerytalny – perspektywa podejmowania dalszej aktywności. Przegląd Naukowo-Metodyczny, Edukacja dla Bezpieczeństwa. R. VII, 1 (26). (2015).
Chabior, A. (2017). Aktywizacja i aktywność w okresie późnej dorosłości. W: A.A. Zych (red.), Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, t. 1. Katowice: Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Skarb Śląski.
Dzięgielewska, M. (2006). Aktywność społeczna i edukacyjna na tle innych typów aktywności. W: B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska. Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa: ASPRA-JR.
Halicki, J. (2006). Społeczne teorie starzenia się. W: M. Halicka, J. Halicki (red.), Zostawić ślad na ziemi. Białystok: UwB.
Orzechowska, G. (2007). Aktywność osób starszych jako kategoria uniwersalna. W: E. Dubas (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii. Łódź: UŁ.
Steuden, S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Szatur-Jaworska, B. (2006). Cechy gerontologii społecznej jako dyscypliny naukowej. W: B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska. Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa: ASPRA-JR.
Thorpe, S., Clifford, J. (2004). Podręcznik coachingu. Poznań: Rebis.
Toczek-Werner, S., Marak, J., Wyrzykowski, J. (2018). Czas wolny wrocławskich seniorów i jego wykorzystanie na turystykę i rekreację ruchową. Wrocław: WSH.
Tokaj, A. Starość w pedagogice społecznej. Studia Edukacyjne, 7 (2008).