The authority in upbringing and education of contemporary youth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2023.01.02

Keywords:

authority, upbringing, education, teacher, values, youth

Abstract

The study refers to the views of philosophers and educators on authority in upbringing and education. An attempt was made to answer the question of whether authorities are needed in the upbringing of modern youth – what role they played in the past and in modern times. The purpose of the theoretical considerations was to determine the role of authorities in the development of youth, to show the changes in the formation of authorities over the years and the factors affecting the crisis of authorities in the modern world. The problem of the teacher’s authority was also addressed by citing the results of surveys conducted among students.

References

Barabas, M., Autorytety w życiu współczesnej młodzieży. Edukacja – Technika – Informatyka, 3 (29). (2019).

Chałas, K., Maj, A. (red.). (2016). Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Radom: Polwen.

Jacko, J.F. (2007). Typy i funkcje autorytetu w czasie nieufności W: G.P. Maj (red.), Komunikacja marketingowa w czasach nieufności. Radom: Wyższa Szkoła Handlowa.

Jarmuszko, S. (2013). Autorytet czy może władza – u podstaw nieporozumień, uproszczeń i Mistyfikacji. W: D. Łażewska (red.), Autorytet w wychowaniu i edukacji. Józefów: Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej.

Jasiński, M. (2012). Psychologiczne aspekty konstruowania autorytetu. W: A. Oblubiński

(red.), Autorytet czy potrzebny w procesie edukacji. Toruń: Akapit.

Koprowski, K. (2017). Ideały wychowawcze na przestrzeni dziejów. Tarnów: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa.

Korbelak, M., Burkot, J. Autorytet nauczyciela w percepcji uczniów i ich rodziców. Problemy Współczesnej Pedagogiki, 2(4). (2016).

Kordziński, J. (2020). Autorytet nauczyciela, czyli jak być skutecznym i zmotywowanym wychowawcą. Warszawa: Wolters Kulwer.

Kuzin, M., Walat, W., Autorytet nauczyciela współczesnej szkoły – badania sondażowe. Problemy Profesjologii, 1 (2019).

Łażewska, D. (2013). Autorytet pedagogiczny w czasach postmoderny. W: D. Łażewska (red.), Autorytet w wychowaniu i edukacji. Józefów: Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej.

Łobocki, M. (2002). Wychowanie moralne w zarysie. Kraków: Impuls.

Mucha, D., Poglądy pedagogiczne pozytywistów na wychowanie młodego pokolenia. Kultura i Wychowanie, 3(1). (2012).

Olubiński, A. (2012). Rola autorytetu w procesie edukacji – zamiast wprowadzenia.

W: A. Olubiński (red.), Autorytet czy potrzebny w procesie edukacji. Toruń: Akapit.

Paszkiewicz, A. (2014). Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniami. Warszawa: Difin.

Piórkowski, P.D. (2016). Autorytety. Idole pozory, eksperci i celebryci. Toruń: Witanet.

Różycka, E. (2004). Autorytet nauczyciela, Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. Warszawa: Żak.

Skarga, B. (2007). Człowiek to nie jest piękne zwierzę. Kraków: Znak.

Strykowski, W. Kompetencje współczesnego nauczyciela. Neodidagmata, 27/28 (2004/2005).

Strykowski, W. Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Edukacja Medialna, 24.(2002).

Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczo-pragmatyczne. Kraków: Impuls.

Szlachta, B. (red.). (2004). Słownik społeczny. Kraków: WAM.

Tchorzewski, A.M. Autorytet i jego struktura aksjologiczna. Akademia Ignatianum w Krakowie, SPJ vol. 20 (5) 2017numer specjalny.

Wasylewicz, M. Autorytety medialne – starcie czy wsparcie autorytetów realnych współczesnej młodzieży. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, T. XXXV, 1 (2006).

Witkowski, L. (2009). Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej. Kraków: Impuls.

Żywczok, A. Odmiany autorytetu pedagogicznego, autorytety i pseudoautorytety w wychowaniu człowieka. Kwartalnik Pedagogiczny, 1 (2006)

Published

2024-10-21

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

The authority in upbringing and education of contemporary youth. (2024). School-Profession-Labour, 25, 42-67. https://doi.org/10.34767/SZP.2023.01.02