Considerations on ‘new’ work and challenges for career counselling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2023.01.06

Keywords:

work, industrial revolution 4.0, career counseling, career, chaos theory of careers

Abstract

In this article, the author presents selected changes in the area of work, taking place as a result of the fourth industrial revolution; emphasizes the importance of modern technologies, including artificial intelligence, as well as the category of “new” work as the subject of research in modern work pedagogy. The text also focuses on the Chaos Theory of Careers as a challenge for career counselling – an important problem area of work pedagogy.

References

Frese, M. (2003). Zmiany charakteru pracy. W: N. Chamiel (red.), Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP.

Furmanek, W. (2012). Humanistyczne aspekty współczesnej pedagogiki pracy. W: S. M. Kwiatkowski (red.), Pedagogika pracy – tradycja i wyzwania współczesności. Radom – Warszawa-Bydgoszcz: ITeE-PIB.

Gajdzik, B. Przejście od „Work-life balance” do „Tech-life harmony” w Przemyśle 4.0. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, 1 (14). (2018).

Gerlach, R., (2017). Edukacja zawodowa w kontekście dyskursu o przyszłości. W: R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Edukacja dla przyszłości w perspektywie orientacji na rynek pracy. Bydgoszcz: UKW.

Gerlach, R., Tomaszewska, R. (2021). Krytycznie o pedagogice pracy. Diagnoza i wektory rozwoju. W: S. M. Kwiatkowski (red.), Współczesne problemy pedagogiki w kierunku integracji teorii z praktyką. Warszawa: APS.

Kubiak-Szymborska, E. (2017). Wychowanie ku pracy jako forma dyskursywna pedagogiki pracy. W: R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy. Bydgoszcz: UKW.

Kwiatkowski, S. (2020). Edukacyjny kontekst zmian w zakresie treści i form pracy. W: R. Tomaszewska (red.), Praca i kariera w warunkach nowego millenium implikacje dla edukacji. Bydgoszcz: UKW.

Ludwikowska, K., (2020). Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego – między behawioryzmem a konstruktywizmem. W: M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.), Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Poznań: UAM.

Marody, M. (2014). Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Warszawa: Scholar.

Morawski, M. Problematyka zarządzania pracownikami wiedzy. Przegląd Organizacji, 1 (2003).

Norwid. C.K. (2017). Cyprian Kamil Norwid wybór poezji. Klasyka mistrzów. Konin: Ibis.

Patton, W., McMahon, M. (2006). Career development and systems theory: Connecting theory and practice, Rotterdam: Sense Publishers.

Peavy, R.V. (2014). Poradnictwo socjo-dynamiczne. Praktyczne podejście do nadawania znaczeń. Bielsko-Biała: Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne Teatr Grodzki.Pietrulewicz, B. (2017). Konteksty zmian w przestrzeniach pracy na drodze życia. Kilka uwag do problematyki badań profesjo logicznych. W: H. Bednarczyk (red.), Naznaczone pracą. Księga jubileuszowa Profesora Czesława Plewki. Szczecin: ZAPOL.

Pryor. R.G., Bright, J.E. The Chaos Theory of Careers. Australian Journal of Career Development (2003).

Pryor. R.G., Bright, J.E. Counseling Chaos: techniques for practitioners. Journal of Employment Counseling (2006).

Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000325/O/D20190325.pdf (15.03.2022).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000639/O/D20190639.pdf (15.03.2022).

Rychlicka-Marszałek, K. (2020). Wprowadzenie. Przestrzeń pracy: status teoretyczny pojęcia. W: R. Tomaszewska (red.), Praca i kariera w warunkach nowego millennium implikacje dla edukacji. Bydgoszcz: UKW.

Skrzypniak, R. (2010). Wychowanie do i przez pracę w rodzinie – niedoceniony obszar badawczy pedagogiki pracy. W: R. Gerlach (red.). Pedagogika pracy w perspektywie dyskursu o przyszłości. Bydgoszcz: UKW.

Solarczyk-Ambrozik, E. Nowe trendy w teoriach rozwoju karier – implikacje dla poradnictwa kariery. Studia Edukacyjne, 35 (2015).

Solarczyk-Ambrozik, E. (2020). Doradztwo zawodowe ‒ poradnictwo karierowe ‒ w obliczu nowych wyzwań. W: M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.), Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Poznań: UAM.

Solarczyk-Ambrozik, E. Przeobrażenia w obszarze pracy i nowe wyzwania kompetencyjne a zmiany paradygmatyczne w doradztwie zawodowym. Studia Poradoznawcze, 10 (2021), Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Tomaszewska-Lipiec, R. Prekarna praca jako produkt współczesnej cywilizacji. Przegląd Pedagogiczny, 2 (2014).

Tomaszewska-Lipiec, R. Transformations of working time as a factor of labour dehumanization, China-USA, Business Review, 14 (8). (2015).

Tomaszewska, R. (2020a), Praca i kariera w warunkach nowego millennium (red.), Bydgoszcz: UKW.

Tomaszewska, R. (2020b), Ogrodnicy i rośliny. Współczesna edukacja a rynek pracy przyszłości. W: M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.), Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Poznań: UAM

Tomaszewska, R. (2021a). Człowiek i praca Perspektywa transhumanizmu. Bydgoszcz: UKW

Tomaszewska, R. (2021b). Wokół wybranych zagadnień relacji Osoba ‒ Wychowanie ‒ Praca. W: 5 lat później. Suplement Księgi Jubileuszowej Profesora Waldemara Furmanka OSOBA ‒ WYCHOWANIE ‒ PRACA. Rzeszów: UR.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910950425/U/D19910425Lj.pdf (25.03.2022).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/U/D20170059Lj.pdf (25.03.2022).

Wiatrowski, Z. (1994). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: WSP.

Wodecki, A. (2018). Sztuczna inteligencja w kreowaniu wartości organizacji. Kraków ‒ Legionowo: Wyd. Edu-Libri

Published

2024-10-21

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

Considerations on ‘new’ work and challenges for career counselling. (2024). School-Profession-Labour, 25, 144-171. https://doi.org/10.34767/SZP.2023.01.06