Vocational school in the logic of socio- -economic growth and experiments of post-modernity
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2023.02.02Keywords:
vocational school, socio-economic growth, experiments in postmodernityAbstract
The article presents the functioning of a vocational school, taking into account changes in the education system introduced by subsequent reforms implemented after 1999. The aim of the considerations was to locate these changes in the logic of socio-economic “growth” and the experiments of postmodernity. The analyzes were based on scientific literature in this field, as well as educational documents.
References
Bauman, Z. (2007). Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bauman, Z. (2011). 44 listy ze świata płynnej nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Drucker, P.F. (2009). Zarządzanie XXI wieku – wyzwania. Warszawa: MT Biznes.
Foucault, M. (2000). Szaleństwo i społeczeństwo, przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński. W: Filozofia. Historia. Polityka. Wybór pism . Warszawa: PWN.
Fromm, E. (2013). O byciu człowiekiem. Kraków: Znak. Niedobór talentów (2014). Raport ManpowerGroup.
Pogorzelska, A. (2017). Edukacja zawodowa wobec zmieniającego się rynku pracy. W: R. Gerlach, R. Tomaszewska (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy. Bydgoszcz: UKW.
Pogorzelska, A. (2019). Reforma kształcenia zawodowego – nowa jakość czy polityczny zabieg. W: A. Karpińska, A. Szwarc, W. Wróblewska (red.), Edukacja całożyciowa – wybrane problemy. Toruń: Adam Marszałek.
Rosling, H. (2018). Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą. Poznań: Media Rodzina.
Sennet, R. (2006). Korozja charakteru. Warszawa: Muza.
Terzani, T. (2017). Koniec jest moim początkiem, Poznań: Zysk i Spółka.
Toffler, A. (1988). Szok przyszłości. Poznań: Kurpisz.
Wiatrowski, Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej.