The teacher as a coach in the educational process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2023.02.03

Keywords:

teacher, educational coaching, dialogue, cooperation, coaching teaching style

Abstract

The aim of the article is to disseminate knowledge about the role of a teacher as a coach in the educational process. The understanding of the essence and sources of educational coaching was shown, coaching teaching style was characterized and dialogue as a basic tool in educational coaching was characterized, the need for mutual understanding, cooperation and partner 
teacher – student relations was referred to, and the potential and barriers associated with the implementation of the coaching approach in educational practice.

References

Arends, R.I. (1994). Uczymy się nauczać, przeł. K. Kruszewski. Warszawa: WSiP.

Brzeziński, Ł. (2022). Coaching w poradnictwie zawodowym dla osób dorosłych. Bydgoszcz: UKW.

Clutterbuck, D. (2009). Coaching zespołowy. Poznań: Rebis.

Czarkowska, L.D. (2013). Wstęp. Coaching Review, 1(5) (2013).

Czarkowska, L.D. (2016). Coaching jako konstruktywny dialog. Wprowadzenie. W: L.D. Czarkowska (red.), Coaching jako konstruktywny dialog. Warszawa: Poltext.

Huflejt-Łukasik, M. (2010). Zasady etyczne w psychoterapii i w coachingu. W: W. Kaczyńska (red.), Wokół etyki służb społecznych. Warszawa: UW.

Janowski, J.M. (2017). Filozoficzne pytania o czas. Psychologia Wychowawcza, 12 (2017).

Kimsey-House, H., Kimsey-House, K., Sandahl, P., Withworth, L. (2019). Coaching koaktywny. Zmiany w biznesie, zmiany w życiu. Warszawa: Wolters Kluwer.

Konczal, M. (2023). Albert Einstein i jego ważne słowa na temat roli szkoły i wychowaniu dziecka. Oto cytaty Alberta Einsteina, które warto znać, https://strefaedukacji.pl (8.12.2023).

Kozieja-Grabowska, I. (2016). Czym jest dialog. Potencjał i bariery komunikacji dialogowej. W: L.D. Czarkowska (red.), Coaching jako konstruktywny dialog. Warszawa: Poltext.

Kupaj, L., Krysa, W. (2016). Kompetencje coachingowe a czynniki wpływające na efektywne nauczanie. W: L.D. Czarkowska (red.), Coaching jako konstruktywny dialog. Warszawa: Poltext.

Published

2024-05-09

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

The teacher as a coach in the educational process. (2024). School-Profession-Labour, 26, 69-101. https://doi.org/10.34767/SZP.2023.02.03