Influencer as a new profession on the labour market in student’s point of view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2023.02.13

Keywords:

internet, knowledge society, social media, social network sites, influencer, influencer marketing

Abstract

Individuals, when making purchase decisions (among others), often rely on the opinions of third parties, including influencers. Their presence is not a new phenomenon; however, this profession has been re-explored in academia and has recently become subject to legal regulation. The aim of this article is to present the utilisation of social media and social networking sites by the information society, as well as to characterise the profession of influencer and influencer marketing, and to discuss the results of research conducted for academic purposes, which were utilised in the author’s master’s thesis.

References

Babicz, I. (2023). Raport z badania: Polski rynek Influencer Marketingu w 2022 w oczach reklamodawców, https://reachablogger.pl/blog/raport-badania-polski-rynek-influencer-marketingu2022-oczach-reklamodawcow/ (23.04.2023).

Bartosik-Purgat, M. (2016). Media społecznościowe na rynku międzynarodowym. Perspektywa indywidualnych przypadków. Warszawa: Difin.

Czubkowska, S., Wątor, J. (2023). Opium dla mas. Jak influencerzy stali się bogami, https://spidersweb.pl/plus/2022/08/influencerzy-bogowiemarketing (7.02.2023).

Dzik, P. (2017). Nowe media – zmiana społeczna. W: K. Doktorowicz (red.), Media społecznościowe. Dialog w cyberprzestrzeni. T. 2. Katowice: UŚ.

Fabijańczyk, J., Cupriak, A. (2016). Influencer marketing – praktycznie . Bielsko-Biała: WhitePress.

Frankowski, P., Juneja, A. (2016). Serwisy społecznościowe. Budowa, administracja, moderacja. Gliwice: Helion.

Gajdzik, B., Grabowska, S. Leksykon pojęć stosowanych w Przemyśle 4.0. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 132 (2018).

Gnitecki, J. (2005). Przemiany informatyki oraz cywilizacji i edukacji informacyjnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.

Goban-Klas, T., Sienkiewicz, P. (1999). Społeczeństwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania. Kraków: Wydawnictwo Postępu Telekomunikacji.

Górecka-Butora, P., Strykowski, P., Biegun, K. (2019). Influencer marketing od A do Z . Bielsko-Biała: WhitePress.

Grębosz, M., Siuda, D., Szymański, G. (2016). Social media marketing. Łódź: PŁ.

Wasilewski, P., Karcz, A. (2021). Przewodnik po influencer marketingu. Cz. 1. Zbiór dobrych praktyk (klient, agencja, influencer). b.m.w.: Grupa Robocza Influencer Marketing, IAB Polska.

Kałucka, A. Sprawozdanie z konferencji „Transparentny influencer marketing – nowa era funkcjonowania?”Warszawa, 8 marca 2022 r. Studia Medioznawcze, 23, 2(89) (2022).

Kuczamer-Kłopotowska, S., Piekarska, K. Realizacja funkcji influencer marketingu w opinii influencerów oraz ich followersów , Zarządzanie i Finanse, 3(16) (2018).

Levinson, P. (2010). Nowe nowe media, przeł. A. Zawadzka. Kraków: WAM.

Marketing przy kawie. (2021). 96 proc. Polaków śledzi w social media przynajmniej jednego influencera. Badanie IQS, https://marketingprzykawie.pl/espresso/96-proc-polakow-sledzi-w-social-media-przynajmniej-jednego-influencera-badanie-iqs/ (7.02.2023).

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy. (2018). Informacja o zawodzie – promotor marki (trendsetter) (333903). Warszawa.

Miotk, A. (2017). Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty. Gliwice: Helion.

Mruk, H. (2022). Technologie i generacje a zachowania konsumentów. W: H. Mruk, A. Sawicki (red.), Marketing. Koncepcje i doświadczenia. Pelplin: Bernardinum.

Mruk-Tomczak, D. (2022). Influencer marketing: w roli głównej człowiek, postać wirtualna czy cyfrowy klon? W: H. Mruk, A. Sawicki (red.), Marketing. Koncepcje i doświadczenia. Pelplin: Bernardinum.

Nowak, J. (2008). Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje . W: P. Sienkiewicz, J. Nowak (red.), Społeczeństwo informacyjne. Krok naprzód, dwa kroki wstecz. Kraków: Polskie Towarzystwo Informatyczne.

Ochoa-Dąderska, R., Chęcińska-Kopiec, A. (2018). Lider opinii, trendsetter, i influencer,czyli blog pracą na pełen etat. W: E. Sadowska, M. Dąsala (red.), Problemy nowoczesnej edukacji. Tom VIII. Częstochowa: WSL.

Pudełko, M. (2017). Prawdziwa historia Internetu. Piekary Śląskie: IT START.

Stopczyńska, K. (2021). Influencer marketing w dobie nowych mediów . Łódź: UŁ.

Szwajlik, A., Słupińska, K. Włączenie konsumentów w proces rozwoju innowacji produktowych przy wykorzystaniu mediów społecznościowych. Marketing i Zarządzanie, 1(47) (2017).

Published

2024-10-21

Issue

Section

Research reports

How to Cite

Influencer as a new profession on the labour market in student’s point of view. (2024). School-Profession-Labour, 26, 351-382. https://doi.org/10.34767/SZP.2023.02.13