Young scientist – an (un)attractive candidate on the labour market
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2024.02.02Keywords:
young scientist, career, scientific career, competences, university, labour marketAbstract
Pursuing training at a doctoral school often means distancing oneself from the open job market for four years, or even longer in some cases. The cost of academic success can be high, with financial rewards often – delayed. Commitment to research, publications, conferences, teaching loads and placement trips significantly limits, and sometimes even prevents, building a position and personal brand in the job market. The research competencies acquired during doctoral school may seem inadequate compared to the demands of the labour market and the expectations of employers. According to the literature, while a doctoral degree builds prestige and recognition in society, in the labour market, an employee with this degree may not only expect a higher salary but may also be perceived as a threat due to their qualifications and career aspirations.
References
Auriol, L., Misu, M., Freeman, R.A. Careers of doctorate holders: analysis of labour market and mobility indicators. OECD Science, Technology and Industry Working Papers, 4 (2013).
Bakhshi, H., Dowing, J.M., Osborne, M.A., Schneirer, P. (2017). The future of skills. Employment in 2030. Oxford: Pearson.
Barańska, M. (2022). Uniwersytet (dla) ludzi – ludzie (dla) uniwersytetu. W: M. Rosalska, A. Wawrzonek, J. Szłapińska (red.), Człowiek dorosły w zróżnicowanych kontekstach życia. Księga jubileuszowa profesor Ewy Solarczyk-Ambrozik. Poznań: UAM.
Dana, D. (2021). Teoria poliwagalna w praktyce. Zestaw 50 ćwiczeń. Tłum. A. Gomola. Przedm. S.W. Porges. Kraków: UJ. European Science Foundation (ESF) (2017). Career tracking survey of doctorate holders. Project report. Strasburg: European Science Foundation, https://www.esf.org/fileadmin/user_upload/esf/F-FINAL-Career_Tracking_Survey_2017__Project_Report.pdf (12.06.2024).
ELA (2021). Doktorzy 2021. Poszukiwanie pracy i bezrobocie. Warszawa: Ogólnopolski System Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów Szkół Wyższych.
ELA (2022a). Doktor na rynku pracy. Warszawa: Ogólnopolski System Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów, https://ela.nauka.gov.pl/pl/labor-market/doktor_na_rynku_pracy (1.12.2024).
ELA (2022b). Doktorzy 2022. Wynagrodzenia. Warszawa: Ogólnopolski System Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów Szkół Wyższych.
Główny Urząd Statystyczny (GUS) (2020). Działalność badawcza i rozwojowa w Polsce w 2019 r. [Research and experimental development in Poland in 2019]. Oprac. Urząd Statystyczny w Szczecinie. Ośrodek Statystyki Nauki, Techniki, Innowacji i Społeczeństwa Informacyjnego pod kierunkiem M. Wegner. Warszawa–Szczecin: Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Szczecinie.
HAYS (2023). The Future of Work Report 2023, https://www.hays.ca/documents/d/hayscanada/client-future-of-work-report-pdf-ca (12.06.2024).
Jurczak, K. (2020). Czy opłaca się posiadać doktorat? Wynagrodzenia.pl, https://wynagrodzenia.pl/artykul/czy-oplaca-sie-posiadac-doktorat (1.12.2024).
Kehm, B.M. (2009). Doctoral education: pressures for change and modernisation. W: J. Enders, E. de Weert (eds.), The changing face of academic life. London: Palgrave Macmillan.
Komisja Europejska. (2005). Europejska Karta Naukowca. Kodeks Postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych. Urząd Publikacji Wspólnot Europejskich.
Kożusznik, B., Filipowicz, G., Flak, O., Więcek-Jakubek, K., Chrupała, F., Fafiński, M., Pyszka, A., Smorczewska, B., Węgrzyn, A. (2023). Kompetencje pracowników badawczych uczelni w Polsce. Katowice: UŚ.
Kwiek, M. (2015). Uniwersytet w dobie przemian. Warszawa: PWN.
Le Boterf, G. (2000). Construire les compétences individuelles et collectives. Paris: Editions d’Organisation.
Melosik, Z. (2019). Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu. Poznań: UAM.
Melosik, Z. (2024). Dyscyplina naukowa i tożsamość naukowca. Poznań: UAM.
National Science Foundation (NSF) (2021). Survey of Doctorate Recipients 2021, https://ncses.nsf.gov/surveys/doctorate-recipients/2021 (12.06.2024).
Nicol, P., Lietzmann, A. (2019). MindSET. European transferable skills. Training demands survey. Analysis report “Training the mindSET” – Improving and internationalizing skills trainings for doctoral candidates, https://www.mindset-project.eu/wp-content/uploads/2019/12/mindSET-European-Transferable-Skills-Training-Demands-SurveyAnalysis-Report-final.pdf (16.07.2024).
Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB) (b.d.w.). Doktorzy dobrze sobie radzą na rynku pracy! Nowe dane systemu ELA. Opi.org.pl, https://opi.org.pl/doktorzy-dobrze-sobie-radza-na-rynku-pracy-nowe-dane-systemu-ela/ (1.12.2024).
Rosalska, M. Doradztwo akademickie jako forma wspierania karier edukacyjnych i zawodowych studentów. Studia Poradoznawcze, 7 (2018).
Sala, S. (2023). Czy doktorat pomaga w karierze zawodowej? Antal.pl, https://antal.pl/wiedza/artykul/czy-doktorat-pomaga-w-karierze-zawodowej (12.06.2024).
Szen-Ziemiańska, J., Trzmielewska, W. (2022). U progu akademii. Wyzwania na drodze do doktoratu i kariery naukowej w naukach społecznych (i nie tylko). Warszawa: Difin.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz. U. 2024, poz. 1571).
World Economic Forum (2016a). The Future of Jobs 2016. World Economic Forum, https://www.weforum.org/publications/series/ (12.06.2024).
World Economic Forum (2016b). The future of jobs: employment, skills and workforce strategy for the Fourth Industrial Revolution, World Economic Forum, https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf (12.06.2024).
World Economic Forum (2018). The Future of Jobs 2018. World Economic Forum, https://www.weforum.org/publications/series/ (12.06.2024).
World Economic Forum (2020). The Future of Jobs 2020. World Economic Forum, https://www.weforum.org/publications/series/ (12.06.2024).
World Economic Forum (2023). The Future of Jobs 2023. World Economic Forum, https://www.weforum.org/publications/series/ (12.06.2024).
Zalecenie Rady Unii Europejskiej z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie (C/2023/1640), https://www.euraxess.pl/pl/poland/news/nowa-europejska-karta-naukowca (15.07.2024).
Załącznik 1 – Model kluczowych kompetencji naukowców UMK do Zarządzenia Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (2017), https://serwisy.umk.pl/dzorgan/z/SApIeM/178_Zalacznik_1_Model_kluczowych_kompetencji_z_opisami_20170407.pdf (15.07.2024)