Professionalism and pedagogical culture of teachers’ work
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2021.02.02Keywords:
pedeutology, teacher, profession, professionalism, work culture, pedagogical culture of teachers’ work, teacher professional ethicsAbstract
The wide range of diverse issues addressed by pedeutology, which is a sub-discipline of pedagogy, include those that focus on professionalism and pedagogical culture of the work performed by the representatives of the social and professional category of teachers. It has been repeatedly emphasized that it is teachers that should display a high level of professionalism, which takes shape already at the stage of teacher education, and then develops and becomes updated during professional activity undertaken in its individual areas. This activity is manifested, among other things, in various intersubjective arrangements
and relations entered into by teachers, which, together with other elements, co-constitute pedagogical culture of teachers’ work.
Based on an analysis of the literature on the subject and the author’s own reflections, the article makes an attempt at defining both teacher professionalism and pedagogical culture of teachers’ work. The aim of the considerations made is to define the essence of the said categories, and, consequently, to establish that professionalism and pedagogical culture of teachers’ work have a lot in common. In particular, an element which unites these categories is, inter alia, teacher
professional ethics.
References
Banach, Cz. (1997). Polska szkoła i system edukacji. Przemiany i perspektywy. Toruń: Adam Marszałek.
Czakon, T. Czy profesjonalizm może być powszechną normą etyczną. Przegląd Służby Cywilnej, 6 (2014).
Duraj-Nowakowa, K. (2000). Nauczyciel. Kultura – osoba – zawód. Kielce: Mediator.
Jakimiuk, B. Sukcesy zawodowe i profesjonalizm w doświadczeniach nauczycieli. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin – Polonia, XXXII (2019).
Janowski, A. (1989). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiP.
Jemielniak, D. Kultura: zawody i profesje. Prace i Materiały Instytutu Studiów Międzynarodowych, 32 (2005).
Kaniowski, A.M. (2010). Etyka i pedagogika. Etyczne aspekty pracy nauczyciela: wyzwania dla profesjonalizmu nauczycielskiego. W: J.M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź: UŁ.
Kawula, S. (1997). Kultura pedagogiczna rodziców jako czynnik stymulacji rozwoju i wychowania młodego pokolenia. W: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń: Adam Marszałek.
Korcz, I., Pietrulewicz, B. Kultura profesjonalizmu jako klucz do rozwoju zawodowego i kariery profesjonalnej we współczesnych organizacjach. Problemy Profesjologii, 1 (2007).
Kostyło, P. (2008). Wykluczanie jako problem filozofii edukacji. Komentarz do badań empirycznych. Kraków: Impuls.
Krawcewicz, S. (1987). Rozważania nad etyką zawodu nauczyciela. Warszawa: IWZZ.
Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: WAiP.
Michalak, J.M. (2010). Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. W: J.M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź: UŁ.
Okoń, W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Żak.
Opłocka, U. (2014). Na drodze do profesjonalizmu. W: B. Kutrowska, A. Pereświet-Sołtan (red.), Poprzez praktykę do profesjonalizmu. Przygotowanie do zawodu nauczyciela. Wrocław: DSW.
Ostrowska, U. (2010). Heroiczny wymiar etyki nauczyciela: między ideą a realnością. W: J.M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź: UŁ.
Plewka, Cz. Znaczenia i dylematy nauczycielskiej profesji i nauczycielskiego profesjonalizmu. Edukacja Humanistyczna, 1 (2011).
Szczepański, J. (1963). Socjologiczne zagadnienia wyższego wykształcenia. Warszawa: PWN.
Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Impuls.
Szempruch, J. (2012). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej. Kraków: Impuls.
Szorc, K. (2017). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w budowaniu profesjonalizmu współczesnego nauczyciela. W: J. Kołodziejczyk, G. Mazurkiewicz (red.), Współpraca, dialog, profesjonalizm w edukacji – aby uczyć lepiej. Kraków: Instytut Spraw Publicznych UJ.
Tchorzewski de, A.M. (2003). Deontologia nauczycielska. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. I. Warszawa: Żak.
Tchorzewski, A.M. (1994). Prawość jako zasadnicza postawa i powinność moralna nauczyciela. W: A.M. Tchorzewski (red.), Rola wartości i powinności moralnych w kształtowaniu świadomości profesjonalnej nauczycieli. Bydgoszcz: WSP.
Wiatrowski, Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.
Winiarski, M. (2003). Kultura pedagogiczna. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. II. Warszawa: Żak.
Wołk, Z. Kultura pracy jako cecha osobowa opisująca potencjał zawodowy pracownika. Problemy Profesjologii, 2 (2009).
Wołk, Z. (2009a). Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. Radom: ITE PIB.
Wołk, Z. (2017). Kultura pracy profesjonalisty. Warszawa: Difin.
Wołk, Z. Kultura pracy. Pomiędzy niezależnością i powinnością. Rocznik Lubuski, t. 46, cz. 1 (2020).
Zając, D. (2009). Etyka zawodowa jako składnik kultury pedagogicznej nauczycieli akademickich. W: A.J. Sowiński (red.), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym. Szczecin: Ars Atelier.
Zając, D. (2018). Etyczność pracy zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczne. Bydgoszcz: UKW.
Zdyb, M. (1993). Istota decyzji. Lublin: UMCS.