Online studying culture
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2021.02.03Keywords:
university, student, university teacher, online learning, culture of studying, studyingAbstract
This article addresses a very important issue related to the ability to adapt to the situation; in this particular case the situation of studying in a pandemic era. The University, as an exceptional, important and unique institution, plays an extremely important social role. It is a place for creating new knowledge, but also a source of tradition. It is a space with a rich socio-cultural context, as well as a milieu shaping the intellectual elite. One of the undoubted features of highly educated people, are personal culture and knowledge of the basic principles of savoir vivre. The university tradition is facing another civilization challenge, which is the entry of academic relations into the virtual world. The article is an attempt to describe the well-known (seemingly) simple activity of studying but in the new reality. This paper outlines selected difficulties and phenomena, that were exposed by the pandemic, forcing all participants of the didactic process to switch to the virtual world.
References
Andrzejczak, A. (2011). Metodyka studiowania. Poznań: Wyd. UE.
Barańska, M. (2016). Być na studiach a studiować. Refleksja o projektowaniu przyszłości edukacyjno-zawodowej młodych ludzi. W: D. Kukla, W. Duda (red.), Poradnictwo zawodowe ‒ rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym. Warszawa: Difin.
Cottrell, S. (2007). Podręcznik umiejętności studiowania. Poznań: Zysk i S-ka.
Chętkowski, D. Lista obecności, https://chetkowski.blog.polityka.pl/2020/11/18/lista-obecnosci/(11.02.2021).
Chmielecka, E. W poszukiwaniu równowagi. Forum Akademickie, 1 (2012), https://prenumeruj.forumakademickie.pl/fa/2012/01/w-poszukiwaniu-rownowagi/(20.03.2021).
Denek, K. (2014). O lepszą dydaktykę akademicką. W: A. Karpińska, W. Wróblewska (red.), Dydaktyka akademicka: wybrane obszary badawcze. Warszawa: Żak.
Gałecka-Golec, A., Puksza, K., Witkowska, E. Biblioteka w czasie pandemii – doświadczenia Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku. Biuletyn EBIB, COVID-19 – biblioteka zamknięta, bibliotekarz otwarty, 4 (2020), http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/687/723 (12.03.2021).
Kamińska-Radomska, I. (2017). Kultura biznesu. Normy i formy. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Kupisiewicz, Cz., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Malewski, M. Edukacja akademicka w pułapce pozornego egalitaryzmu. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3 (2011).
Miszczak, E. 90 narzędzi do pracy zdalnej. Mega lista, https://tigers.pl/bazawiedzy/articles/narzedzia-do-pracy-zdalnej (12.02.2021).
Melosik, Z. (2009). Uniwersytet i społeczeństwo. Kraków: Impuls.
Narodowe Centrum Kultury (2012). Co znaczy człowiek kulturalny – w poszukiwaniu źródeł postaw i umiejętności – https://nck.pl/dotacje-i-stypendia/dotacje/programy-dotacyjne-nck/dom-kultury/aktualnosci/co-znaczy-czlowiek-kulturalny-w-poszukiwaniu-zrodel-postaw-i-umiejetnosci- (12.03.2021).
Nowosielska, P., Klinger, K., Otto, P., E-szkoła promuje pięknych i bogatych. Oto portret uczniów z rocznika Covid-19. Dziennik Gazeta Prawna, 18.02 (2021).
Ostafińska-Molik, B. (2010). Studenci wczoraj i dziś. Refleksja o etosie. W: D. Pauluk (red.), Student na współczesnym uniwersytecie. Ideały i codzienność. Kraków: Impuls.
Polak, E. Komercjalizacja szkolnictwa wyższego i jej wpływ na spójność społeczno-ekonomiczną. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 24 (2012).
Polańska, A. (1997). Sztuka studiowania. Gdynia: Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni.
Ritzer, G. (1997). Macdonaldyzacja społeczeństwa. Warszawa: MUZA SA.
Rowntree, D. (2001). Sztuka studiowania. Podejście realistyczne. Poznań: Zysk i S-ka.
Sajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Impuls.
Sebsta, A. Ksero studia, ksero studenci. Gazeta Wyborcza, 16.03 (2009).
Śliz, A., Szczepański, M.S. (2014). Od Akademii do Uniwersytetu XXI wieku. W: A. Śliz, M.S. Szczepański (red.), Dostojny Uniwersytet. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Szymański, J.M. (2011). Kształcenie pedagogiczne w obliczu zmian. W: J. Kostkiewicz, A. Domagała-Kręcioch, M.J. Szymański, Szkoła wyższa w toku zmian. Diagnozy i konstatacje. Kraków: Impuls.
Uniwersytecki System Obsługi Studiów https://www.usos.edu.pl/(20.03.2021).
Wielka Karta Uniwersytetów Europejskich (2006), Załącznik nr 5 do Statutu UPP uchwalonego w dniu 30.06.2006 r., https://puls.edu.pl/sites/default/files/dokumenty/Za%C5%82%C%85cznik%20nr%205%20i%206%20do%20Statutu%20UPP.pdf.
Żłobicki, W. (2006). Podmiotowość człowieka jako podstawa edukacji akademickiej. W: Alicja Szerląg (red.), Problemy edukacji w szkole wyższej. Kraków: Impuls.