Work – employment – employability: assumptions of discourse
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2021.01.01Keywords:
work, employment, employabilityAbstract
The aim of the article is to analyse certain aspects of three categories: work, employment, employability in view of the problems and tasks of work pedagogy and to seek answers to three fundamental questions. The first is the question: does work and employment mean the same thing? The second question is why preparing a person for employment is the task of modern work pedagogy. The third question concerns employability: why should employability be considered as the best test of the value of apprenticeships? The research method used for the study is the analysis and critical evaluation of the literature of the subject. The article is descriptive and introduces to the discussion of the basic categories of pedagogy of work embedded in changing reality: human work, employment, employability.
References
Budnikowski, T. Tendencje w wykorzystaniu czasu pracy w państwach wysoko rozwiniętych na początku XXI wieku. IZ Policy Papers, 15 (I). (2015).
Frieske, K.W. Praca – zatrudnienie – zatrudnialność: ideologiczne założenia dyskursu. Polityka Społeczna, 7 (2015).
Harvey, A.S., Gershuny, J., Fisher, K., Akbari, A. (2003). Statistics on working time arrangements based on time use survey data. Conditions of Work and Employment Series No. 3. Geneva: ILO.
Jeruszka, U. (2019). Zatrudnialność w perspektywie pedagogiki pracy. Warszawa: Difin.
Juchnowicz, M. Sektorowe badanie podaży i popytu na kwalifikacje i kompetencje. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 2 (32). (2014).
Karney, J.E. (2007). Psychopedagogika pracy. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy. Warszawa: Żak.
Nowacki, T.W. (2004). Leksykon pedagogiki pracy. Radom – Warszawa: ITeE–WSP TWP–WSP ZNP.
Nowacki, T.W. (1997). O kwalifikacjach prawie wszystko. Warszawa: CODN.
Orczyk, J. Edukacja czy tylko zatrudnienie a może przedsiębiorczość społeczna? Polityka Społeczna, 7 (2017).