The role and tasks of the teacher in the contemporary educational space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2021.01.03

Keywords:

teacher, teaching profession, role of the teacher, teacher’s tasks, education, educational space, remote learning, change, pandemic

Abstract

We often hear how important the role of the teacher is, and so are the tasks they fulfill during the teaching process. It is associated with the fact that teacher’s profession is very important because it takes part in the preparation of an individual to life in the society. The changes in a modern education and its pace pose many challenges to the teacher. The perspective on the role and professional function of the teacher who participates in many transformations is modified. One of the revolutions in the field of education was an introduction of remote learning which, due to the pandemic reasons, has changed the face of the education. However, despite many difficulties, it should not be forgotten that both school and teacher are still the two most important foundations of the broadly understood educational space. Therefore, continuous challenges in the constantly changing world are transferred to the role and tasks of the teacher who, as not the only educational entity in a school reality, also has to take these challenges up. The future of the new generations of the Polish youth will depend on how the teacher’s function and professional position will be shaped.

References

Badanie zdalnej edukacji podczas pandemii, Digital Center, https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ (18.05.2021).

Banach, Cz. (2007). Nauczyciel W: D. Adamczyk (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. 6 (Su – U) t. VI. Warszawa: Żak.

Banach, Cz. (2005). Pedeutologia W: K. Ablewicz (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. IV. Warszawa: Żak.

Bauman, Z. (1994). Dwa szkice o ponowoczesnej moralności. Warszawa: Instytut Kultury.

Bauman, Z. (2003). Razem osobno. Kraków: Wyd. Literackie.

Buchner, A., Majchrzak, M., Wierzbicka, M. Study of remote education during a pandemic. Taken on June, 4 (2020), https:// centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ (18.05.2021).

Denek, K. (2005). Ku dobrej edukacji. Toruń–Leszno: Akapit.

Duraj-Nowakowa, K. (2000). Systematologiczne inspiracje pedeutologii. Kraków: Impuls.

Edukacja narodowym priorytetem. Raport o stanie i kierunkach rozwoju edukacji narodowej w Polsce Rrzeczypospolitej Ludowej (1989), Rada Ministrów, Komitet Ekspertów do spraw Edukacji Narodowej. Warszawa: PWN.

Famuła-Jurczak, A. (2005). Obraz nauczyciela widziany z perspektywy gimnazjalistów. W: P. Waśko, M. Wrońska, A. Zduniak (red.), Polski system edukacji po reformie 1999 roku. Poznań ‒ Warszawa: Elipsa.

Filipiak, E. (2004). Nauczyciel wobec wyzwań i zagrożeń edukacji XX wieku. W: J. Lewowicki, M. Szymański (red.), Nauki pedagogiczne w Polsce: dokonania, problemy, współczesne zadania, perspektywy. Kraków: AP.

Hamer, H. (1994). Klucz do efektywności nauczania. Warszawa: Veda.

Jaskulska, S. Kształcenie na odległość i prawa dziecka – nowe wymiary wykluczenia. Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 2020 (w druku).

Jaskulska, S., Postawy nauczycieli w zakresie nauczania na odległość podczas pandemii COVID-19. Studia Edukacyjne, 57 (2020). Poznań: UAM.

Kaczor, S. (2000). Kształcenie nauczycieli do realizacji celów nauczania i wychowania. W: F. Szlosek (red.), Kształcenie nauczycieli a reforma systemu edukacji w Polsce. Radom: ITE.

Klimek, L. Kompetencje diagnostyczne nauczyciela w kontekście pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XXXV (2016).

Krawcewicz, S. (1987). Rozważania nad etyką zawodu nauczyciela. Warszawa: IWZZ.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: WAiP.

Kwieciński, Z. (1992). Socjologia edukacji. Toruń: Edytor.

Lewowicki, T. (1997). Przemiany oświaty. Szkice o ideałach i praktyce edukacyjnej. Warszawa: Żak.

Lipski, J.J, Mr. Mel. Tygodnik Powszechny, 36 (2011).

Łukasik, J.M. (2013). Doświadczenie życia codziennego. Narracje nauczycieli na przełomie życia. Kraków: Impuls.

Łukasik, J.M. (2015). Kształcenie refleksyjnego nauczyciela poprzez wydarzenia krytyczne. W: S. Kowal, M. Mądry-Kupiec (red.), Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela: w stronę edukacji spersonalizowanej. Wyd. Internet. E-bookowo.

Kowal S., Mądry-Kupiec M. (red.), Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela: w stronę edukacji spersonalizowanej. Wyd. Internet. E-bookowo.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2001). Oblicza nauczyciela. Oblicza szkoły. Toruń: Adam Marszałek.

Madalińska-Michalak, J. (2019). Innowacje społeczne w dziedzinie edukacji. W: Projekty z MOCĄ. Innowacje społeczne i mobilność transnarodowa. Podsumowanie projektów PO WER.Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Madalińska-Michalak, J. Nauczyciele zdalnej edukacji i innowacyjnych zachowań. Forum Edukacyjne, t. 32, 2 (64). (2020).

Panev, V., Barakoska, A. Potrzeba wzmocnienia kompetencji pedagogicznych w nauczaniu z perspektywy nauczycieli języka angielskiego. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 1 (3). (2015).

Plebańska, M., Szyller, A., Sieńczewska, M. (2020). Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Raport z badania. Warszawa: UW.

Plewka, Cz. (2019). Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli. Warszawa: IBE.

Prucha, J., Pedeutologia. (2006). W: B. Sliwierski, Pedagogika. Tom II. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych. Gdańsk: GWP.

Ptaszek, G., Stunża, G.D., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2020). Edukacja na odległość: co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: GWP.

Pyżalski, J. (red.). (2020). Edukacja w czasach pandemii COVID-19. Z dystansem do tego, co obecnie robimy jako nauczyciele. Warszawa, https://zdalnie.edu-akcja.pl (18.05.2021).

Pyżalski, J., Poleszak, W. (2020). Relacje przede wszystkim – nawet jeśli tylko teraz zapośredniczone. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii COVID-19. Z dystansem do tego, co obecnie robimy jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja.

Strykowski, W. Kompetencje współczesnego nauczyciela. Neodidagmata, 27/28 (2005).

Szempruch, J. (2012). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej. Kraków: Impuls.

Szempruch, J. (2013). Pedeutologia, Studium teoretyczno – pragamatyczne Pedautology. Kraków: Impuls.

Szymański, M. (1996). Selekcyjna funkcja szkolnictwa a struktura społeczna. Warszawa: IBE.

Szymański, M.J. (2002). Kryzys i zmiana. Kraków: AP.

Szymański, M.J. (2014). Problemy wychowawcze współczesności. Kraków: Impuls.

Tomaszewska, A. (2009). Nauczyciel na miarę XXI wieku. W: E. Przygońska, I. Chmielewska (red.). Nauczyciele wobec wyzwań współczesności. Doświadczenia – badania – koncepcje. Łódź: WSHE.

Zarzecki, L. (2008). Wybrane problemy dydaktyki ogólnej. Jelenia Góra: Filia Politechniki Wrocławskiej.

Downloads

Published

2021-04-01

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

The role and tasks of the teacher in the contemporary educational space . (2021). School-Profession-Labour, 21, 38-53. https://doi.org/10.34767/SZP.2021.01.03