Remuneration and working time of teachers in Poland ‒ compared to other European countries
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2021.01.04Keywords:
teachers remuneration, teachers working time, working time modelsAbstract
The paper discusses the remuneration and working time of Polish teachers in relation to other European countries. The basis for comparison is constituted by international reports and national documents, but they should not be construed without insight into definition differences and in isolation from national specifics. Purely statistical comparison without knowledge of the context may lead to erroneous conclusions. For example, when it comes to the presentation of teachers’ statutory working time, there are several models for defining it in European countries, and the direct ranking of countries defining working time in terms of obligatory teaching hours only (Poland, Austria, Belgium, Finland) next to countries (Denmark, Estonia, Malta) that use a definition of general working time may distort the actual situation.
References
European Commission/EACEA/Eurydice, Teachers’ and School Heads’ Salaries and Allowances in Europe – 2018/19. Eurydice Facts and Figures, Publications Office of the European Union. Luxembourg 2020.
Górowska-Fells, M., Płatos, B., Chojnacki, M. (2019). Czas pracy nauczyciela w szkołach w Europie, Raport Polskiego Biura Eurydice.
Komisja Europejska/EACEA/Eurydice (2018), Teachers’ and School Heads’ Salaries and Allowances in Europe – 2016/17. Eurydice Facts and Figures, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/teachers-and-school-heads-salaries-and-allowances-europe-201617_en
Kwiatkowska H., Nowy nauczyciel na czas globalizacji i nowoczesnych technologii. Nowe Horyzonty Edukacji, 3 (10). (2014).
Liczą się nauczyciele. Raport o stanie edukacji 2013. (2014). Warszawa: IBE.
Miko-Giedyk, J., Carroll, J., Kashahu, L., Zenelaga, B., Sotirofski, K. (2020). Contemporary Problems in Teacher’s Work – in Poland, the United Kingdom and Albania. Kraków: Impuls.
Mituła, M., Zarobki nauczycieli. W 2020 roku mogą liczyć na podwyżki. Ile wyniesie minimalne i średnie wynagrodzenie nauczycieli w 2020? Strefa Biznesu, 1.10 (2020), https://strefabiznesu.pl/ (08.01.2021).
Monitor edukacji i kształcenia 2019. Polska, Unia Europejska 2019, https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/document-library-docs/et-monitor-report-2019-poland_pl.pdf (04.01.2020).
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 października 2019 roku w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Karta Nauczyciela, Dz. U. 2019, poz. 2215.
OECD (2020a), How much are teachers and school heads paid?, [in:] Education at a Glance 2020, OECD Indicators, OECD Publishing, Paris 2020. DOI: https://doi.org/10.1787/b14b2c92-en
OECD (2020b), How much time do teachers and school heads spend teaching and working?, [in:] Education at a Glance 2020, OECD Indicators, OECD Publishing, Paris 2020. DOI: https://doi.org/10.1787/ab0f4eef-en
OECD (2020c), Poland, [in:] Education at a Glance 2020, OECD Indicators, OECD Publishing, Paris 2020. DOI: https://doi.org/10.1787/f2487c47-en
OECD 2018, Education at a Glance 2018, OECD Indicators, OECD Publishing, Paris 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/eag-2018-en
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2020 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy, Dz. U. z dnia 31 sierpnia 2020 roku, poz. 1491.