The role of the family in choosing the path of youth education
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.01Keywords:
family, decision, youth, parents, school, education pathAbstract
The choice of education path is one of the most important decisions in a person’s professional life, which has numerous consequences. This is the choice faced by pupils leaving primary school. At such a young age (14‒15 years), making the right decision requires a lot of maturity. Many young people are not ready for this. Therefore, teenagers turn to their loved ones for help, whom they trust and can always count on substantive conversation and advice. Young people may also receive support from school vocational counselors.
References
Czarnecki, K. (1985). Rozwój zawodowy człowieka. Warszawa: IWZZ.
Duda, W., Kukla, D. Rodzice jako podstawowy determinant wyborów edukacyjno-zawodowych dzieci. Doradca Zawodowy, 1 (2012).
Gałęska, U. Rola rodziny w wyborach edukacyjno-zawodowych młodzieży. Wychowanie w Rodzinie, 2 (2013).
Gurycka, A. (1989). Rozwój i kształtowanie zainteresowań. Warszawa: WSiP.
Hornowski, B. (1978). Rozwój inteligencji i uzdolnień specjalnych. Warszawa: WSiP.
Izdebska, H. (1993). Rodzina i jej funkcja wychowawcza. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacja.
Kargulowa, A. (2007). O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Nikitenko, D. Zainteresowania dzieci w młodszym wieku szkolnym na przykładzie wybranych szkół gminnych. Studia Pedagogiczne, t. 23 (2014).
Nosal, C., Piskorz, Z., Świątnicki, K. (1997). Kwestionariusz Preferencji Zawodowych KPZ. Polska adaptacja skali Johna L. Hollanda. Podręcznik dla doradców zawodowych. Warszawa: MPiPS.
Nowak, J. Rola i zadania szkolnego doradcy zawodowego w planowaniu ścieżki kształcenia ucznia. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 95 (2016).
Paszkowska-Rogacz, A. (2008). Moje dziecko wybiera karierę zawodową. Warszawa: Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania.
Pielka, H. Rodzina – wybór zawodu – szkoła, Roczniki Socjologii Rodziny, t. XII (2000).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. 2017, poz. 356.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz. U. 2017, poz. 703.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepeł-nosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. 2017, poz. 1578.
Sękowska, Z. (2010). Współzależność wychowania i rozwoju dziecka. W: F. Adamski (red.), Wychowanie w rodzinie. Kraków: Petrus.
Super, D.E. (1972). Psychologia zainteresowań. Warszawa: PWN.
Szewczuk W. (1993). Zdolności – uzdolnienia. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacja.
Tyszka, Z. (1993). Rodzina. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacja.
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz. U. 2017, poz. 59.
Wieczorek, G. Rodzice a wybór zawodu, Problemy Profesjologii, 2 (2012).
Wojtasik, B. (1997). Warsztat doradcy zawodu: aspekty pedagogiczno-psychologiczne. Warszawa: Wyd. Szkolne PWN.
Wolan-Nowakowska, M. Wybrane aspekty decyzji zawodowych i edukacyjnych młodzieży niepełnosprawnej, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol. XXI (2008).
Wolska-Długosz, M. (2007). Aspiracje edukacyjno-zawodowe młodzieży szkół licealnych pochodzącej z rodzin bezrobotnych. W: H. Marzec, M. Pindera (red.), Proble-my rodziny na początku trzeciego tysiąclecia, t. I. Piotrków Trybunalski: Nauk. Wyd. Piotrkowskie.