Trainee teacher in compliance with requirements arising from the teacher’s professional promotion procedure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.05

Keywords:

trainee teacher, teacher’s professional promotion, professional and personal development

Abstract

This article sets out the conditions for the career promotion path resulting from the requirements of the regulation on obtaining professional promotion grades for teachers. The personal and professional development of the teacher applying for the degree of contract teacher, marked by concern for the enrichment and modernisation of the teaching and educational workshop, analysed in the context of eight requirements, has been described taking into account the various activities undertaken by trainee teachers and the underlying motives.

References

Adams, G.L. Why Interactive? In Multimedia & Videodisk Monitor, March 1992.

Gołębniak, B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza‒biegłość‒refleksyjność. Toruń-Poznań: UAM.

Kazimierowicz, M. Rozwój nauczyciela poprzez awans zawodowy. Nowa Szkoła, 4 (2008).

Kłosińska, T. (2007). Kompetencje medialne nauczycieli wczesnej edukacji. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje, t. 2, Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne. Kraków: Impuls.

Klus-Stańska, D. (2004). Świat dziecięcych znaczeń – poszukiwanie kontekstów teoretycznych. Warszawa: Żak.

Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: WAiP.

Migdałek, J., Moszner, P. (1999). Informatyczne przygotowanie nauczycieli. Materiały z II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Informatyczne przygotowanie nauczycieli”. Kraków: AP.

Muchnacka, B., Szymański M. (red.). (2008). Nauczyciel w świecie współczesnym. Kraków: Impuls.

Palka, S. (2003). Dydaktyka ogólna w toku rozwoju naukowego i w wymiarze praktycznej użyteczności. W: S. Palka (red.), Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje. Kraków: UJ.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dz.U. 2018, poz. 1574, § 5 i 6.

Stawinoga, R. (2010). Refleksyjny nauczyciel ‒ partnerem ucznia w przestrzeni eduka-cyjnej. W: A. Karpińska (red.), Dialog o edukacji. Białystok: Trans Humana.

Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Impuls.

Szumiec, M. (2016). System awansu zawodowego nauczycieli. Ocena kluczowego elementu reformy edukacji. Kraków: Impuls.

Szymańska, M. (2019). Portfolio w kształceniu nauczycieli. Kraków: Akademia Ignatianum.

Ślęczka, R., Rozwój zawodowy nauczyciela – założenia, oczekiwania i rzeczywistość. W: H. Kosętka, B. Pietrzyk, R. Ślęczka (red.) (2004). Edukacja nauczycielska wobec zadań reformy. Kraków: AP.

Tanaś, M. (red.). (2005). Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym. Warszawa: MIKOM.

Wiłkomirska, A. Awans zawodowy nauczycieli ‒ „brzydkie kaczątko” reformy edukacji. Studia Pedagogiczne, t. 64 (2011).

Wyczesany, J. (red.). (2014). Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Żeber-Dzikowska, I. Nauczyciel wobec wyzwań edukacyjnych XXI wieku. Społeczeństwo. Edukacja. Język, t. 1 (2013).

Downloads

Published

2020-12-28

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

Trainee teacher in compliance with requirements arising from the teacher’s professional promotion procedure. (2020). School-Profession-Labour, 20, 70-83. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.05