On the role of the teacher in intercultural education
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.06Keywords:
culture, multiculturalism, interculturalism, intercultural competences, teacher, studentAbstract
In a globalizing world, interaction with different cultures has become a matter of everyday life. Multiculturalism is determined by the awareness of cultural differences and, at the same time, by opening or closing oneself to the otherness, and entering into interactions. The article discusses the role of the teacher in multicultural and intercultural education. Moreover, the author discusses multicultural and intercultural competences as well as teacher’s role related to their development. The teaching and educational work contributing to translating the theoretical knowledge, and postulates of multicultural education, into practical situations which take place at school are also defined in the article.
References
Brzezińska-Hubert, M., Olszówka A. (red.), (2008). Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu, cz. 2, Edukacja międzykulturowa. Warszawa: FRSE, Narodowa Agencja Programu „Młodzież w działaniu”.
Byram, M. i in. (2003). Intercultural competence. Strasbourg: Council of Europe Publishing.
Byram, M., Gribkova, B., Starkey, H. (2002). Developing the intercultural dimension in language teaching. Strasburg: Rada Europy.
Delors (red.). (1998). Edukacja – jest w niej ukryty skarb: raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, tł. W. Rabczuk. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wyd. UNESCO.
Kłoskowska, A. (1996). Kultury narodowe u korzeni. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Kopaliński, W. (2000). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. Warszawa: Świat Książki.
Kymlicka, W. Multicultural States and Intercultural Citizens. Theory and Research in Education, vol. 1(2), (2003).
Lewowicki, T. (2004). Język – komunikacja – edukacja – tożsamość (Kilka tendencji i hipotez oraz uwag wstępnych). W: T. Lewowicki, J. Urban, A. Szczypki-Rusz (red.), Język, komunikacja i edukacja w społecznościach wielokulturowych. Cieszyn‒Warszawa: UŚ, WSP ZNP.
Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP.
Nikitorowicz, J. (2001). Spotkanie i dialog kultur ‒ wymiar edukacji międzykulturowej. W: T. Lewowicki, J. Nikitorowicz, T. Pilch, S. Tomiuk (red.), Kultury tradycyjne a kultura globalna. Białystok: Trans Humana.
Róg, T. (2017). Teoria w pigułce. Zestaw 10, z. 1. Warszawa: ORE.
Szczurek-Boruta, A. Nauczyciele i kształtowanie kompetencji międzykulturowej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, t. XXI (2013), s. 155–169.
Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Impuls.
Szempruch, J., Blachnik-Gęsiarz, M. (2018). Praktyczny wymiar kompetencji między-kulturowych w polskiej szkole. W: P. Borza, K. Rejman, W. Błażejewski, B. Rejman (red.), Edukacja międzykulturowa – idee, koncepcje, inspiracje. Jarosław: Wyd. PWSTE.
Taylor, C. (1996). Etyka autentyczności. Kraków‒Warszawa: Społeczny Instytut Wyd. Znak – Fundacja im. Stefana Batorego.
Taylor, C. (1995). Źródła współczesnej tożsamości. Kraków: Znak.
UNESCO (2007). UNESCO Guidelines on Intercultural Education. Paris.
Wilczyńska, W. (2005). Czego potrzeba do udanej komunikacji interkulturowej? W: M. Mackiewicz (red.), Dydaktyka języków obcych a kompetencja kulturowa i komunikacja interkulturowa. Poznań: WSB.
Wojnar, I., Piejka, A., Samoraj, M. (2008). Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku. Warszawa: Żak.