Economic determinants conditioning the effectiveness of education in Poland and Ukraine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.08

Keywords:

pedagogy, educational effectiveness, subjective and objective factors, economic factors, classification of occupation, educational and economic system correlation, social partnership

Abstract

The article presents several determinants conditioning the effectiveness of education. Against the background of subjective and objective factors, which play an important role in the didactic process, an attempt was made to capture the impact of economic factors. Compression areas and the degree of correlation between the economic system and the education system were described. The impact of the economic determinants on the didactic process and its effectiveness is described on the example of vocational education. Some difficulties in the relationship economy – vocational training were included. The collected material was presented in a comparative aspect, while analyzing the impact of the economic impulse on the Polish and Ukrainian vocational training system.

References

Batraczenko, N. Spiwpracia PTNZ iz socialnymy partnerami. Profesijno-techniczna oswita, 1 (2015).

Błażejewski, W. (2013). Kanon skuteczność i efektywność kształcenia ogólnego w Polsce. Rzeszów: UR.

Denek, K. Nowe paradygmaty pomiaru efektywności w szkolnictwie zawodowym. Pedagogika Pracy, 20 (1992).

Dretkiewicz-Więch, J. (2012). Skuteczne doradztwo i poradnictwo zawodowe – jednym z instrumentów wzrostu efektywności kształcenia zawodowego. W: U. Jeruszka (red.), Unowocześnienie metod i form kształcenia zawodowego w Polsce. Diagnoza i oczekiwane kierunki zmian. Warszawa: IPiSS.

Gruza, M. (2012). Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego wyznacznikiem oferty kształcenia w szkołach zawodowych. W: U. Jeruszka (red.), Unowocześnienie metod i form kształcenia zawodowego w Polsce. Diagnoza i oczekiwane kierunki zmian. Warszawa: IPiSS.

Holowinow, W. Moment istyny, abo ohrichy decentralizacji u profesijnij oswiti. Profesijno-techniczna oswita, 2 (2016).

Hrynewycz, L. Profesijno-techniczna oswita – ce czaszyna nacionalnoji bezpeky Ukrajiny. Profesijno-techniczna oswita, 2 (2016).

Janicka-Panek, T. (2018). Zadania zawodowe nauczycieli przedszkoli w kontekście celów wychowania oraz oceny efektywności wychowania przedszkolnego. W: A. So-lak (red.), Edukacja zawodowa i ustawiczna. Warszawa: APS.

Jeruszka, U. (2008). Przemiany w sferze pracy we współczesnym świecie w kontekście potrzeby edukacji permanentnej. W: R. Gerlach (red.), Edukacja i praca. Konteksty – wyzwania – antynomie. Bydgoszcz: UKW.

Jeruszka, U. (2010). Człowiek i zawód. Wybrane zagadnienia z pedagogiki pracy. Warszawa: IPiSS.

Jeruszka, U. (2013). Efektywność zatrudnienia i kształcenia zawodowego. W: W. Kremeń i in. (red.), Innowacijnist w nauci i oswiti. Kijów-Warszawa-Chmielnicki: Wydania Naukowe.

Kremeń, W.G. (2011). Nacionalna dopowid pro stan i pespektywy rozwytku oswity w Ukraini, Kijów: Pedagogiczna Dumka.

Kremeń, W.G. Profesijnij oswiti potribna cilisna, efektywna derżawna polityka i suczasnyj naukowyj suprowid. Profesijno-techniczna oswita, 2 (2016).

Kwiatkowski, S.M. (2000). Efektywność zewnętrzna a standardy kwalifikacji zawodowych. W: U. Jeruszka, (red.), Efektywność kształcenia zawodowego. Kształcenie za-wodowe a rynek pracy. Warszawa: IPiSS.

Kwiatkowski, S.M. (2018). Edukacyjne funkcje współczesnych przedsiębiorstw. W: F. Szlosek, R. Gerlach, (red.), W świecie nauki, pracy i edukacji. 90-lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego. Warszawa: APS.

Kuczynśkyj, M. Modernizacja profesijno-technicznoji oswity w konteksti rozwytku ludśkoho kapitału Ukrajiny na period do 2020 roku. Profesijno-techniczna oswita, 1 (2018).

Łozowiecka W. (2008). Współczesne koncepcje kształcenia zawodowego. W: R. Gerlach (red.), Praca człowieka w XXI wieku. Konteksty – wyzwania – zagrożenia. Bydgoszcz: UKW.

MPiPS, Departament Rynku Pracy, (oprac.) E. Strojna, E. Żywiec-Dąbrowska, Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, https://www.mpips.gov.pl/ (9.02.2018).

Nyczkało, N.G. (2008). Sytuacja na ukraińskim rynku pracy a kształcenie zawodowe. W: R. Gerlach (red.), Praca człowieka w XXI wieku. Konteksty – wyzwania – zagrożenia. Bydgoszcz: UKW.

Palka, S. (1977). Warunki efektywności nauczania w szkole średniej. Warszawa: WSiP.

Rada Najwyższa Ukrainy, Nacionalna stratehia rozwytku oswity w Ukrajini na 2012–2021 roky, https://www.meduniv.lviv.ua/files/info/nats_strategia.pdf (29.08.2018).

Radwiłowicz, R. (1968). Problemy, metody i organizacja badań. W: R. Radwiłowicz (red.), Warunki efektywności nauczania w szkołach zawodowych. Wrocław: PWSZ.

Sawczenko, I., Tropina, I., Rozwytok socialnoho partnerstwa: rezultaty doslidnyćko-eksperymentalnoji roboty. Profesijno-techniczna oswita, 2 (2015).

Szczerbak, L.W. (2008). Stworennia systemy socialnoho partnerstwa u sferi profesijno-technicznoji oswity: metodyczni rekomendacji. Kijów: Geoprynt.

Szlosek, F. (2015). Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian społecznych. Warszawa: APS.

Rada Najwyższa Ukrainy, Zakon Ukrajiny „Pro Derżawnyj bjudżet Ukrajiny na 2016 rik”, http://www.zakon.rada.gov.ua/go/928-19 (29.08.2018).

Wołk, Z. (2008). Ciągłość i zmiana pedagogiki pracy w świetle przemian cywilizacyjnych (Dekalog problemów pedagogiki pracy na przestrzeni trwania dyscypliny). W: R. Gerlach (red.), Edukacja i praca. Konteksty – wyzwania – antynomie. Bydgoszcz: UKW.

Wołk, Z. (2013). Zawodoznawstwo. Wiedza o współczesnej pracy. Warszawa: Difin.

Zozula, N. Socialne partnerstwo u formuwanni profesijnoho mobilnoho kwalifikowanoho robitnyka. Profesijno-techniczna oswita, 1 (2015).

Żechowska, B. (1982). Efektywność pracy nauczyciela. Wyznaczniki, tendencje, problemy. Studium porównawcze. Katowice: UŚ.

Downloads

Published

2020-12-28

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

Economic determinants conditioning the effectiveness of education in Poland and Ukraine. (2020). School-Profession-Labour, 20, 107-121. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.08