Perceptions of school, occupation, and work among adult men who have become homeless

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.21

Keywords:

homelessness, homeless men, school, job, risk factors

Abstract

This paper discusses homeless adults’ perceptions of school, occupation, and work from 33 individual in-depth interviews. Despite a positive perception on past employment experiences and often externally forced low involvement in school, the participants of the interviews were sceptical about possible enrolment in occupational courses. Family dysfunctions and the low socioeconomic status of the family of origin were indirectly or directly associated with the adolescent exit strategy. Addiction was most likely to mediate the relationship between family dysfunction and low involvement in school or social exclusion at school. The lost ability to work a physically demanding job limited the employment opportunities, which is in line with the observed overrepresentation of men of vocational education among the homeless, the labour supply in the presence of take-it-or-leave-it regimes, and a strong preference for self-employment over dependent employment reported by the homeless men.

References

Biuro Edukacji m.st. Warszawy, Kwalifikacyjne kursy zawodowe, www.edukacja.warszawa.pl/ksztalcenie-zawodowe/kwalifikacyjne-kursy-zawodowe (30.04.2018).

Błażej, E., Bartosz B. (1995). O doświadczaniu bezdomności. Warszawa: Scholar.

Bobrowski, K., Pisarska, A., Ostaszewski, K., Okulicz-Kozaryn, K. Znaczenie kultury i klimatu szkoły dla wyników nauczania oraz spostrzeganego przez nauczycieli nasi-lenia zachowań problemowych wśród uczniów. Edukacja, 120(4). (2012).

Borucka, A., Ostaszewski, K., Koncepcja resilience. Kluczowe pojęcia i wybrane zagadnienia. Medycyna Wieku Rozwojowego, 12 (2 Pt 1). (2008).

Cournoyer, D.E., Rohner, R.P. Reliability of retrospective reports of perceived maternal acceptance-rejection in childhood. Psychological Reports, vol. 78, no. 1 (1996).

Czaderny, K. Risk factors for homelessness. A structural equation approach. Journal of Community Psychology, vol. 48, no. 5 (2020).

Deklaracja z Wingspread nt. relacji w szkole (ang. Wingspread declaration on school connections). Journal of School Health, vol. 74, no. 7 (2004).

Gelberg, L., Siecke, N. Accuracy of homeless adults’ self-reports. Medical Care, vol. 35, no. 3 (1997).

Killingsworth, M.R. (1983). Labor supply. New York: Cambridge University Press.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS). (2017). Ogólnopolskie badanie liczby osób bezdomnych w nocy z 8 na 9 lutego 2017 r. Warszawa: Departament Pomocy i Integracji Społecznej.

Neale, J., Miller, P., West, R. Reporting quantitative information in qualitative research: guidance for authors and reviewers. Addiction, vol. 109, no. 2 (2014).

Nosowski, Z. Karla Rahnera teologia codzienności. Studia Theologica Varsaviensia, 30(2). (1992).

O’Malley, M., Voight, A., Renshaw, T.L., Eklund, K. School climate, family structure, and academic achievement: a study of moderation effects. School Psychology Quarterly: The Official Journal of the Division of School Psychology, American Psycho-logical Association, vol. 30, no. 1 (2015).

Parsell, C., Parsell, M. Understanding how homelessness is a choice. Homeless in Europe, 1 (2013).

Shinn, M. (2004). Prevention of homelessness: Overview. In: D. Levinson (ed.), Encyclopedia of homelessness. London: SAGE Publications.

Słobodzian, A. (2014). Aktywizacja zawodowa szansą na wejście na rynek pracy. W: Ż. Pacud, P. Wodo (red.), Innowacyjne metody przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. Częstochowa: Fundacja Świętego Barnaby.

Susser, E., Struening, E.L., Conover, S. Childhood experiences of homeless men. The American Journal of Psychiatry, vol. 144, no. 12 (1987).

Wysocka, E., Tomiczek, K. Szkoła jako środowisko życia i codzienność ucznia – analiza teoretyczna i empiryczne egzemplifikacje percepcji i sposobu wartościowania szkoły przez uczniów. Przegląd Pedagogiczny, 1 (2014).

Wysocka, E. (2010). Życie codzienne w percepcji i doświadczaniu młodzieży. W: E. Syrek (red.), Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society. Katowice: UŚ.

Downloads

Published

2020-12-28

Issue

Section

Research reports

How to Cite

Perceptions of school, occupation, and work among adult men who have become homeless. (2020). School-Profession-Labour, 20, 337-348. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.21