Career counselling on the verge of change

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.07

Keywords:

vocational counselling, youth, educational and vocational decisions, precariat

Abstract

Career counselling as a form of social activity and help is not free from institutional involvement. Implemented on the basis of central state policy, it can support individuals in reaching maturity in educational and vocational choices, or on the contrary, passively support their infantilization. Decisions based on rational premises and autotelic values can prevent problems related to building professional identity, mental well-being, as well as transitions to the labour market. In this context, the insufficient psychological and pedagogical support of young people for years is an expression of the inefficiency of central and local government institutions in this respect. The consequences of ill-considered and irrational educational and vocational choices are borne by young people. The purpose of this text is to analyze the situation of career counselling in 2016–2017, i.e. in the period preceding the reform.

References

Bańka A., Zawodoznastwo. Doradztwo Zawodowe. Pośrednictwo pracy, Print-B, Poznań 1995.

Beck U, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej rzeczywistości, Scholar, Warszawa 2004.

Borkowski T., Dylematy cywilizacyjne społeczeństwa polskiego w świetle teorii pól wolności, [w:] J. Mucha (red.), Społeczeństwo polskie u progu przemian, Ossolineum, Kraków 1991.

Botkin J., Elmandjra M., Malitza M., Uczyć się bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”. Raport Klubu Rzymskiego, PWN, Warszawa 1982.

Castells M., Społeczeństwo sieci, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2007.

Castells M., Władza komunikacji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2013.

Chomsky N., Szkoła wolnych ludzi, Magazyn Świąteczny, „Gazeta Wyborcza” 4.04.2012.

Crary J., Późny kapitalizm i koniec snu, Le Monde Diplomatique 2015, nr 8 (114).

Czapiński J., Panek T., Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2015.

Czepiel A., Dlaczego należy zwiększyć efektywność doradztwa zawodowego w polskich szkołach?, Analiza FOR 2013, nr 9. https://for.org.pl/pl/d/61be78518f5f23f0bbdd6669283b2167.

Czerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk 2006.

European Commission, Employment, Social Affairs&Inclusion, Flexicurity, https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=102&langId=en, (05.01.2020).

Gehlen A., W kręgu antropologii i psychologii społecznej, Czytelnik, Warszawa 2001.

http://forsal.pl/artykuly/698938,kosiniak_kamysz_doradztwo_zawodowe_w_szkolach_wazne_dla_mlodych.html.

http://reformaedukacji.men.gov.pl/ (03.01.2020).

https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5488/1/12/1/oswiata_i_wychowanie_w_roku_szkolnym_2016-2017.pdf

http://wyborcza.pl/1,132486,17990510,Przelomowa_decyzja__Doradztwo_zawodowe_juz_w_gimnazjach.html (05.01.2020).

https://www.academia.edu/1200528/Portret_młodego_pokolenia (15.01.2020).

Ilich I., Społeczeństwo bez szkoły, PIW, Warszawa 1976.

Informacja o wynikach kontroli. Przeciwdziałanie zaburzeniom psychicznym u dzieci i młodzieży, KNO.410.008.00.2016 Nr ewid. 13/2017/P/16/026/KNO, https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-pomocy-psychologiczno-pedagogicznej-dla-uczniow.html.

Jak zniszczono doradztwo zawodowe w szkołach?, „Doradca Zawodowy” 2015, nr 2 (31).

Kaleta E., Na jagody! Dzieci pracują za najniższe stawki, „Duży Format”, 2.07.2015.

Lowry L., Dawca, Galeria Książki, Warszawa 2014.

Nawój-Połoczańska J., O projektach biegu życia uczniów szkół ponadgimnazjalnych, Mado, Toruń 2014.

Nawój-Połoczańska J., Szaleciarz zawodem przyszłości? Polski system prognozowania popytu na pracę, „Forum Oświatowe” 2010, nr 1 (42).

Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, GWP, Gdańsk 2010.

Putnam R., Samotna gra w kręgle, WAiP, Warszawa 2009.

Radziewicz-Winnicki A., Wołk Z., Szkolnictwo wyższe wobec potrzeb rynku pracy, „Rocznik Lubuski”, 2015, t. 41, cz. 2, Polskie szkolnictwo wyższe – stan i perspektywy.

Rancière J., Nienawiść do demokracji, Książka i Prasa, Warszawa 2008.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego, Dz.U. 2018, poz. 1675.

Samo życie – czyli zapiski sprofilowanej klientki, „Doradca Zawodowy” 2015, nr 2(31).

Sedlacek T., Ekonomia dobra i zła, Studio EMKA, Warszawa 2012.

Sennett R., Korozja charakteru, MUZA SA, Warszawa 2010.

Standing G., Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, przekł. P. Kaczmarski, M. Karolak, „Praktyka Teoretyczna” 2014, www.praktykateoretyczna.pl.

Stańczyk P., Wychowanie, człowiek i praca w kapitalizmie. W stronę krytycznej pedagogiki pracy, UG, Gdańsk 2013.

Szafraniec K., Wartości młodego pokolenia, [w:] Portret młodego pokolenia, Instytut Badań nad Gospodarką i Rynkiem, Gdańsk 2009.

Vaneigem R., Rewolucja życia codziennego, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2004.

Zgorzknienie, rozczarowanie, wypalenie – czyli trudne rozmowy z doradcami zawodowymi PUP, „Doradca Zawodowy” 2015, nr 2 (31).

Downloads

Published

2020-10-11

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

Career counselling on the verge of change. (2020). School-Profession-Labour, 19, 107-123. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.07