Trivagon and ewezinum, or about school communication of a student with dyslexia
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.06Keywords:
developmental dyslexia, social communication, speech, writingAbstract
The article discusses communication problems of the people with dyslexia. Difficulties experienced by these people, as a result of deficits, lead to problems with the correct formulation of oral and written statements, as a consequence of which there are difficulties in the implementation of one’s own needs. The correct communication with others is one of the foundations of being in a relationship with other people, and the satisfactory coexistence in the social environment depends on its course.
References
Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Studium teoretyczno-empiryczne, APS, Warszawa 2015.
Błaszczak I., Rola kompetencji komunikacyjnych nauczycieli w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa w placówkach edukacyjnych, [w:] M. Ilnicki, J. Kufel (red.), Strategia bezpieczeństwa narodowego – społeczne i gospodarcze wsparcie, WSB, Poznań 2015.
Bogdanowicz K.M., Łockiewicz M., Dysleksja u osób dorosłych, Impuls, Kraków 2015.
Bogdanowicz K.M., Łockiewicz M., Bogdanowicz M., Pąchalska M., Karasiewicz K., Deficyty i mocne strony osób z problemem dysleksji, [w:] M. Bogdanowicz (red.), Dysleksja w wieku dorosłym, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Operon, Gdynia 2005.
Cieszyńska J., Zagrożenie dysleksją – Zaburzenia linearnego przetwarzania informacji, https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=6.%09Cieszy%C5%84ska+J.%2C+Zagro%C5%BCenie+dysleksj%C4%85+-+Zaburzenia+linearnego+przetwarzania+informacji: (07.01.2020).
De Saint-Exupéry A., Mały Książę, NK, Warszawa 2015.
Jurewicz M., Nauczyciel komunikacji i dialogu, [w:] E. Dąbrowa, D. Jankowska (red.), Pedagogika dialogu. Dialog w teorii i praktyce edukacyjnej, APS, Warszawa 2009.
Korendo M., Dysleksja problem wciąż nieznany, „Studia Pedagogiczne Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 2009, t. 18.
Krasowicz-Kupis G., Psychologia dysleksji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009.
Kwieciński Z., Śliwerski B., Podręcznik akademicki Pedagogika, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2007.
Lundberg I., Hoien T., Dyslexia and Phonology, [w:] A. Fawcett (ed.), Dyslexia. Theory and Good Practice, Whurr Publishers, London 2001.
Pawluk-Skrzypek A., Witek A, Rodzicielskie komunikaty akceptacji w kontekście samooceny młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, [w:] M. Podkowińska (red.), Komunikacja w rodzinie, SGGW, Warszawa 2016.
Podkowińska M., Integracyjny wymiar komunikowania, Krośnieńska Ofic. Wyd., Krosno 2011.
Podkowińska M., Komunikacja w rodzinie. Jak zmienić konflikty rodzinne w porozumienie?, [w:] M. Podkowińska (red.), Komunikacja w rodzinie, SGGW, Warszawa 2016.
Podkowińska M., Wstęp, [w:] M. Podkowińska (red.) Komunikacja społeczna – tendencje, problemy, wyzwania, SGGW, Warszawa 2014.
Podstawa programowa. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz. U. z 2017, poz. 356, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000356: (07.01.2020).
Satir V., Rodzina. Tu powstaje człowiek, GWP, Gdańsk 2002.
Smythe I., Dysleksja. Przewodnik dla dorosłych, Leonardo da Vinci, Sofia 2007.
Thomson M.E, Developmental Dyslexia. Third Edition, Whurr Publishers, London-Jersey City, 1990.
Wejner-Jaworska T., Dysleksja u dorosłych a depresja – w perspektywie narracji uczestnika terapii pedagogicznej, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2017, nr 17.
Wejner-Jaworska T., Dysleksja z perspektywy dorosłości, Difin, Warszawa 2019.
Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, CKE, Warszawa 2010.