Teaching style properties in maths lessons in primary and middle school: students perspective
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.12Keywords:
style of teaching, math teaching, culture of teachingAbstract
The style of teaching is a category that refers not to the content of teaching, but to the form (method) of teachers’ didactic and educational work with students. Earlier studies have shown that there is a strong relationship between the teacher’s work style and students’ learning and involvement. The article presents new research on the properties of teaching style in mathematics lessons at two educational stages, analyzes the results and proposes a reflection on teacher education. This article is a part of the discussion on mathematical education at a Polish school.
References
Arends R., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2002.
Brzezińska A., Kiedy lider staje się tutorem, a kiedy nauczycielem?, „Remedium” 2005, nr 11–12.
Czapla M., Style nauczania nauczycieli przyrody jako przedmiot badań, „Neodidagmata” 2003, nr 25/26.
Fenstermacher G., Soltis J., Style nauczania, WSiP, Warszawa 2000.
Filipiak E., Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej, [w:] E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się, UKW Bydgoszcz 2008.
Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2012.
Filipiak E., Lemańska-Lewandowska E. (red.), Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego, UKW, Bydgoszcz 2015.
Gołębniak B.D., Szkoła – Kształcenie – Nauczyciel, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.)., Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016.
Hernik K., Malinowska K., Piwowarski R. i in. Polscy nauczyciele i dyrektorzy na tle międzynarodowym. Główne wyniki badania TALIS 2013. Raport z badania, IBE, Warszawa 2014.
Kalinowska A., Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – a między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Impuls, Kraków 2010.
Karpiński M., Grudniewska M., Zambrowska M. Nauczanie matematyki w gimnazjum. Raport z badania, IBE, Warszawa 2013.
Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.
Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Żak, Warszawa 2010.
Klus-Stańska D., Dlaczego szkolna kultura dydaktyczna się nie zmienia „Studia Pedagogiczne” 2011 t. L XIV.
Meng L., The Culture of School Mathematics in China and the United States “LAP – Lambert Academic Publishing” 2014.
Mroczkowski A., Szymczak J., Portfolio i e-portfolio i jego rola w dokumentowaniu codzienności edukacyjnej, [w:] E. Filipiak, E. Lemańska-Lewandowska (red.), Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego, UKW, Bydgoszcz 2015.
Pilch T., Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5, Żak, Warszawa 2006.
Revelle W., Rocklin T., Very Simple Structure: an Alternative Procedure for estimating the Optimal Number of Interpretable Factors, “Multivariate Behavioral Research” 1979, no. 14.
Szymczak J., (Współ)bycie/(współ)stawanie się refleksyjnym nauczycielem i uczniem. Portfolio oraz feedback jako strategie działania ku refleksyjności, [w:] E. Filipiak, E. Lemańska-Lewandowska (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego, UKW, Bydgoszcz 2015.