The life style of theatre creators – on the basis of own research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.19

Keywords:

lifestyle, Polish actors, customs, recreation, level of consumption

Abstract

The article concerns the issues of profession and work; it concerns the lifestyle of theatre artists in Poland represented by the Polish actors of public drama theatres. The author bases the analysis on free interviews that she conducted with actors in 2015–2017 in six theatre centers in Poland. She also uses existing sources – journalist interviews with theatre artists and book publications about their lives (autobiographies and interviews-rivers). She is interested in customs in the theatrical work environment and a specific way of treating time by members of this professional environment.

References

A3: Bartosz Porczyk, „Zwierciadło” lipiec 2015, s. 80–84, rozmowa z Martą Wróbel, Marzyciel.

A7: Piotr Fronczewski, „Zwierciadło” styczeń 2015, s. 54–61, rozmowa z Kamilą Drecką, Czy jeszcze mam marzenia?

A12a: Edyta Olszówka, „Uroda Życia” sierpień 2015, s. 16–22, rozmowa z Marzeną Rogalską, Zawsze prosto w oczy.

A12b: Edyta Olszówka, „Zwierciadło” lipiec 2014, s. 52–59, rozmowa z Katarzyną Montgomery, Bywam szorstka.

A20: Joanna Brodzik, „Sens” styczeń 2015, s. 6–12, rozmowa z Katarzyną Drogą, Moja Lady Di.

A21: Artur Żmijewski, „Sens” styczeń 2015, s. 86–89, rozmowa z Hanną Halek, Emocje muszą być.

A22: Antoni Pawlicki, „Sens”, grudzień 2013, s. 61–63, rozmowa z Hanną Halek, Mógłbym więcej.

A25: Anna Dereszowska, „Sens” lipiec 2014, s. 6–11, rozmowa z Magdaleną Mołek, Trochę mi się w życiu pozmieniało.

A26: Maciej Stuhr, „Sens” lipiec 2014, s. 96–98, rozmowa z Hanną Halek, Delikatnie rzecz ujmując.

A31: Jan Peszek, „Zwierciadło” maj 2014, s. 96–101, rozmowa z Hanną Halek, Całe życie po swojemu.

A31b: Jan Peszek, „Pani” luty 2016, s. 68–77, rozmowa z Małgorzatą Domagalik, Mistrz Jan Peszek.

A36: Ewa Kasprzyk, „Zwierciadło” styczeń 2014, s. 38–45, rozmowa z Anną Bimer, Nawet ja mam kodeks.

A38: Artur Barciś, „Zwierciadło” wrzesień 2015, s. 70–75, rozmowa z Maciejem Gajewskim, Czekając na oklaski.

A43: Magdalena Walach, „Zwierciadło” kwiecień 2015, s. 46–52, rozmowa z Anną Serdiukow, Szczęściara.

A44: Mirosław Baka, „Skarb” grudzień 2015, s. 122–125, rozmowa z Marią Jolantą Ostrowską, Nie muszę niczego udowadniać.

A45: Tomasz Schuchardt, „Zwierciadło” listopad 2015, s. 96–100, rozmowa z Robertem Rientem, Mam szybki zapalnik.

A54: Agata Kulesza, „Pani” wrzesień 2015, s. 26–36, rozmowa z Izą Komendołowicz, Tamtej Agaty już nie ma.

A 55: Aleksandra Popławska, „Zwierciadło” styczeń 2015, s. 62–66, rozmowa z Anną Serdiukow, Chciałoby się duszę zaprzedać.

Bieńkowska G., Dobrowolska H., Hernik K., Piechór E., Studiując aktorstwo, UW, Warszawa 2002.

Dalton G.W., Thompson P.H., Price R.L., The four stages of professional careers: A new look at performance by professionals, “Organizational Dynamics” 1977, no. 6(1).

Dykiel B., Muszę jeszcze zrobić obiad, [w:] Ł. Maciejewski (red.), Aktorki. Portrety, Znak, Kraków 2015.

Falkowska M. (red.), O stylach życia Polaków, PWN, Warszawa 1997.

Golka M., Socjologia kultury, Scholar, Warszawa 2007.

Hernik K. Doświadczenie konwersji przez studentów Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2007, t. III, nr 3, http://www.qualitativesociologyreview.org /PL/archive_pl.php) (2.07.2017).

Janda K., Janicka B., Gwiazdy mają czerwone pazury, Wyd. ab., Warszawa 2013.

Kozek W., Kubisa J., Polaktor. Aktorzy na rynku pracy, Związek Zawodowy Aktorów Polskich, Warszawa 2011.

Krakowska J. (red.), Nie(świadomość) teatru, wypowiedzi i rozmowy, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2018.

Kuszewska M., Warto, „Pani” 2015, nr 9.

Lubczyński K., Rapsodia życia i teatru. Rozmowy z aktorami przeprowadził Krzysztof Lubczyński, KiW, Warszawa 2007.

Siciński A., Styl życia, [w:] Encyklopedia Socjologii, t. 4, Ofic. Nauk., Warszawa 2002.

Sieradzki P., Teoria u Gerharda Schulze, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 2007, nr 32.

Stanisz J., Uczelnie aktorskie a instytucje totalne – na przykładzie Państwowej WyższejSzkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, [w:] M. Stępnik (red.), Komunikowanie artystyczne, WSPA, Lublin 2011.

Stanisz J., Aktor, artysta, człowiek – przebieg edukacji studentów Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi – studium socjologiczne, niepublikowana rozprawa doktorska przygotowana w Katedrze Socjologii Sztuki pod kierunkiem dr hab. Anny Matuchniak-Krasuskiej, prof. UŁ, Instytut Socjologii UŁ, Łódź 2011.

Sulima R. (red.), Życie codzienne Polaków na przełomie XX i XXI wieku, Stopka, Łomża 2003.

Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Ofic. Nauk., Warszawa 2008.

Sztompka P., Bogunia-Borowska M. (red)., Socjologia codzienności, Znak, Kraków 2008.

Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2012.

Trela J., Jak grzechotnik, rozmowa z Donatą Subbotko, https://wyborcza.pl/magazyn/1,124059,15627019,Jak_grzechotnik__Z_Jerzym_Trela_rozmawia_Donata_Subbotko.html (19.08.2018).

Zawadzka M., Gustaw i Ja, Marginesy, Warszawa 2011.

Zimnica-Kuzioła E., Społeczny świat teatru. Areny polskich publicznych teatrów dramatycznych, UŁ, Łódź 2018.

Zimnica-Kuzioła E., Wartości relewantne w społecznym świecie aktorów polskich publicznych teatrów dramatycznych, w świetle wybranych ujęć typologicznych, „Folia Sociologica” 2018, nr 66.

Żółkowska J., Nie trzeba się bać, [w:] Ł. Maciejewski (red.), Aktorki. Portrety, Znak, Kraków 2015.

Downloads

Published

2020-10-11

Issue

Section

Research reports

How to Cite

The life style of theatre creators – on the basis of own research. (2020). School-Profession-Labour, 19, 291-308. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.19