Education in the countryside from an andragogical perspective. About the need for a distinctive view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2019.02.01

Keywords:

rural education, andragogy of rural areas, access to adult education, educational infrastructure

Abstract

The article, referring to the deficits of Polish adult education in rural environments, focuses on the issue of (negligible) support from Polish andragogy for the development of learning and teaching processes of rural residents. The issue of education in the countryside, although strongly specific and incompatible with the social, economic and cultural reality of Polish cities, is marginalized by both education policy and andragogical environments. The author, making a secondary analysis of reports and literature on the subject, including the evidence of development trends of other scientific disciplines that support the development of rural regions, tries to reveal the tasks that should immediately be addressed by rural andragogy, which is unrecognizable within pedagogical sciences today.

References

Bański J., Geografia wsi – nowa dyscyplina badawcza polskiej geografii, „Przegląd Geograficzny” 2002, nr 3 (74).

Bański, J., Perspektywy rozwoju polskiej wsi, „Wieś i Rolnictwo” 2014, nr 4 (65).

Bednarczyk H., Problemy ustawicznej edukacji dorosłych na wsi, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2000, nr 2 (29).

Bukraba-Rylska I., Socjologia wsi polskiej, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2019.

Carstensen N., Voetmann S., Røll K., Villadsen J., The Danish Folk High Schools as the Schools for Life – the history, the present and the future, „Rocznik Andragogiczny” 2014.

GUS, Kształcenie dorosłych 2016, Urząd Statystyczny w Gdańsku, Gdańsk 2018.

GUS, Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2017/2018, Urząd Statystyczny w Gdańsku, Gdańsk 2018.

Jabłońska B., Nawrocki B., Edukacja – szansą wsi, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2000, nr 3 (30).

Kamińska K., Miejskie opowieści: edukacyjne narracje przestrzeni, ATUT, Wrocław 2011.

Kempa G., Teoretyczno-praktyczne przesłanki podróży Jadwigi Dziubińskiej do andragogiki rolniczej, „Edukacja Dorosłych” 2010, nr 2 (63).

Klejna A., Mielewczyk M., Kaszubski Uniwersytet Ludowy w perspektywie międzynarodowej. Bornholmskie impresje, „Rocznik Andragogiczny” 2014.

Klemm U., Eigenständige Regionalentwicklung als Leitidee für die Erwachsenenbil-dung im ländlichen Raum, [in:] E. Nuissl, H. Nuissl (eds.), Bildung im Raum, Schnei-der Verlag Hohengehren, Baltmannsweiler 2015.

Kławsiuć-Zduńczyk A., Poradnictwo całożyciowe jako nowe wyzwanie dla edukacji, „Przegląd Pedagogiczny” 2014, nr 2.

Kostrowicki J., Polska geografia rolnictwa. Mechanizmy rozwoju, „Przegląd Geograficzny” 1983, nr 55 (3–4).

Kwiatkowski S.M., Edukacja dorosłych w koncepcji uczenia się przez całe życie, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2003, nr 3 (42).

Maliszewski T., Głos w sprawie polskich uniwersytetów ludowych, „Rocznik Andragogiczny” 2010.

Maliszewski T., Gacka Górka – miejsce znaczące, „Edukacja Dorosłych” 2011, nr 1 (64).

Maliszewski T., Karta z dziejów międzynarodowej idei oświatowej: uniwersytet ludowy jako miejsce edukacji kulturalnej w regionie, „Rocznik Andragogiczny” 2011.

Maliszewski T., Poprzez edukację wielokulturową ku pomorskiej wspólnocie regionalnej – uwagi na kanwie nowego kierunku działalności Kaszubskiego Uniwersytetu Ludowego, „Edukacja Dorosłych” 2011, nr 2 (65).

Maliszewski T., Polski uniwersytet ludowy jako Szkoła dla Życia (1989–2014) – ćwierćwiecze rozczarowań i nadziei, „Edukacja Dorosłych” 2015, nr 1 (72).

Maziarz Cz., Andragogika rolnicza, PWN, Warszawa 1984.

Maziarz Cz., Teoretyczna fizjonomia andragogiki, „Oświata Dorosłych” 1986, nr 1.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Krajowa strategia rozwoju regionalnego 2010–2020: regiony, miasta, obszary wiejskie, Monitor Polski 2010, nr 36, poz. 423.

Mendel M. (red.), Pedagogika miejsca, DSWE, Wrocław 2006.

Mendel M., Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła, Katedra, Gdańsk 2017.

Mendel M., Theiss W. (red.), Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna, UG, Gdańsk 2019.

Myszka-Gustafsson A.M., Szwedzkie uniwersytety ludowe – idea, współczesność i przyszłość z perspektywy ich nauczyciela, „Rocznik Andragogiczny” 2014.

Nadobnik B., Nowoczesna wieś: po pierwsze edukacja. Raport, Instytut Obywatelski, Warszawa 2011.

Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, WAiP, Warszawa 2009.

Przybylska E., Europejskie Memorandum w sprawie kształcenia ustawicznego, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2001, nr 2(33).

Przybylska E., Wajsprych D., Uczenie się i rodzina, CeDeWu, Warszawa 2018.

Przychodzień Z.J., Zarys dydaktyki doskonalenia zawodowego w rolnictwie, SGGW, Warszawa 1992.

Rachalska W., Wiatrowski, Z., Pedagogika pracy, WSiP, Warszawa 1978.

Sadura P. (współpraca: K. Murawska, Z. Włodarczyk), Wieś w Polsce 2017. Raport z badania. Diagnoza i prognoza, Fundacja Wspomagania Wsi, Warszawa 2017.

Skibińska E., Maliszewski T., Wokół dalszych losów Gackiej Górki, „Edukacja Dorosłych” 2011, nr 1 (64).

Stanny M., Śliwowska Z., Hoffmann R., Miasto – wieś: dychotomia czy continuum? Rozważania osadzone w trzech kontekstach: socjologicznym, ekonomicznym i geograficznym, „Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej” 2016, nr 1 (20).

Szlosek F., Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych, APS, Warszawa 2015.

Teichmüller N., Zivilgesellschaft, ländlicher Raum und Grenzregion: ein deutsch-polnisches Beispiel, „Rocznik Andragogiczny” 2016.

Wnęk J., Kształcenie dorosłych rolników na specjalistycznych kursach z zakresu gospodarstwa wiejskiego w latach 1918–1939, „Rocznik Andragogiczny” 2011.

Wnęk J., Kursy i szkolenia masowe dla rolników w latach 1948–1956, „Edukacja Dorosłych” 2012, nr 1 (66).

Wnęk J., Poradnictwo rolnicze jako forma edukacji dorosłych w Polsce 1956–1970, „Rocznik Andragogiczny” 2014.

Wojnar J., Wykształcenie ludności na obszarach wiejskich a stopień wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych, „Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu” 2015, nr 2(17).

Wojtysiak A., Polski system agronomii społecznej, „Agronomia Społeczna i Szkolnictwo Rolnicze” 1934, nr 9.

Wójcik M., Geografia wsi w Polsce. Ewolucja koncepcji problemów badawczych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socjo-Oeconomica” 2013, nr 13.

Zajda K. (red.), Wybrane problemy badawcze współczesnej polskiej socjologii wsi, „Folia Sociologica” 2017, nr 63.

Downloads

Published

2019-03-05

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

Education in the countryside from an andragogical perspective. About the need for a distinctive view. (2019). School-Profession-Labour, 18, 11-29. https://doi.org/10.34767/SZP.2019.02.01