Professional burnout as a source of an early school education teachers’ career destabilization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2019.02.06

Keywords:

burnout, teacher, early school education

Abstract

Teacher, profession or mission? Formerly, the teacher often acted as a kind of master or educator, discussing with the student, watching him, teaching him to read, write and also introducing in the arcana of philosophical knowledge and other various fields of sciences. He was ranked among the intellectual elites. Currently, the image of the teacher corresponds with the high level of prestige and social trust, belongs to a group of professions that can be described as difficult, responsible stressful, often leading to job destabilization. This article attempts to depict the phenomenon of occupational burnout, as the source of early school education teacher’s career destabilization, the factors affecting its occurrence, symptoms and showing the dependence of professional apathy on the occupational position. Occupational burnout syndrome is a process of the increase and accumulation of burdens and stress resulting from the occupational function, characterized by a decrease in activity not only in the psycho-emotional, social, intellectual or physiological sphere, but also in the spiritual sphere, concerning both the professional and family plane, having a basic impact on satisfaction with life existence.

References

Bańka. A., Psychologia w pracy. Wypalenie zawodowe, GWP, Gdańsk 2000.

Drost-Rudnicka M., Wypalenie zawodowe nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Pomiędzy dwiema edukacjami, t. I, Nauczyciel wczesnej edukacji dziecka wobec czasu zmiany, WSP, Łódź 2014.

Fengler J., Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej, GWP, Gdańsk 2000.

Hall C., Hall E., Hornby G.: Nauczyciel wychowawca, GWP, Gdańsk 2005.

Jonakowska E., Jak płonąć aby nie zasnąć? – o wypaleniu zawodowym nauczycieli, „Życie Szkoły” 2013, nr 6.

Kędracka E., Wypalenie się zawodowe nauczycieli, „Szkoła Zawodowa” 1998, nr 4.

Krüger H.-H., Metody badań w pedagogice, przekł. Dorota Sztobryn, GWP, Gdańsk 2007.

Kuckartz U., Methoden der erziehungswissenschaftlichen Forschung, 2: Empirische Methoden, [in:] D. Lenzen (ed.), Erziehungwissenschaft. Ein Grundkurs, Reinbek 1994.

Maslach Ch., Wypalenie w perspektywie wielowymiarowej, [w:] H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe, mechanizmy, zapobieganie, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2000.

Schroder J.P., Wypalenie zawodowe – drogi wyjścia, BC Edukacja, Warszawa 2008.

Sekułowicz M., Wypalenie zawodowe nauczycieli pracujących z osobami z niepełno-sprawnością intelektualną. Przyczyny – symptomy – zapobieganie – przezwyciężanie, Uwr., Wrocław 2002.

Sęk H., Wypalenie zawodowe: przyczyny i zapobieganie, wyd. 2, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009.

Downloads

Published

2019-03-05

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

Professional burnout as a source of an early school education teachers’ career destabilization. (2019). School-Profession-Labour, 18, 111-121. https://doi.org/10.34767/SZP.2019.02.06