The Teacher’s Authority in the Context of Educating Students to Values
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2019.02.08Keywords:
teacher, authority, valuesAbstract
The aim of this article is to draw attention to the fact that teaching and upbringing is not possible without the existence of authority based on permanent values. It has been argued by the authors that there is undeniably the natural human need to search for people who are role models, authentic authorities and foundations of knowledge, competence and life wisdom. The authors explain that there can be no learning without authorities, no school without teachers, no guilds without masters, no creativity without patterns, norms and customs.
References
Badura E., Emocjonalne uwarunkowania autorytetu nauczyciela, WSiP, Warszawa 1981.
Błaszak J., O pojęciu autorytetu, „Forum dydaktyczne” 2011, nr 7–8.
Dembiński M., O „autorytecie wsobnym” kreowanym przez „strażnika braku”: Przemyślenia na marginesie książki L. Witkowskiego „Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej”, „Studia z Teorii Wychowania” 2011, t. 2, nr 1(2).
Dróżka W., Wartości oraz cele życiowe i zawodowe nauczycieli, pokolenia z lat 1989/1990; 2014/2015, Uniw. Jana Kochanowskiego, Kielce 2017.
Dudzik-Garstka I., Autorytet nauczyciela – potrzeba czy konieczność, „Hejnał Oświa-towy” 2016, nr 8–9/155.
Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji ds. Edukacji dla XXI wieku pod przew. J. Delorsa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, UNESCO, Warszawa 1998.
Kielar-Turska M., O zmienności autorytetu, „Wychowawca” 2012, nr 10.
Kołakowski L., Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Znak, Kraków 2009.
Kuzin M., Walat W. (red.), Piórem i sercem. Pamiętniki nauczycieli, UR, Rzeszów–Sanok 2017.
Olbrycht K., O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym, Adam Marszałek, Toruń 2014.
Olearczyk T., Autorytet nauczyciela, „Wychowawca” 2012, nr 10.
Pilch T., Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, Żak, Warszawa 2010.