Job satisfaction in the context of personality factors of bank employees – survey review
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2019.02.12Keywords:
job satisfaction, personality, work in a bankAbstract
Job satisfaction defined as satisfaction or raising the quality of life is a social and psychological problem related to the performance of work. Feeling pleasure and satisfying the needs of work is one of the basic necessities of human beings’ functioning. The purpose of this article is to clarify the relationship between life satisfaction and selected personality factors for the bank employees. The article discusses the concept of job satisfaction and personality traits in the light of selected psychological theories. The article is a helpful source of knowledge about the psychological aspects of the work of a client adviser, selection of appropriate personality traits for this position and personality aspects of job satisfaction.
References
Allport G., Personality: A psychological interpretation, Holt, Rinehart & Winston, New York 1937.
Argyris Ch., Integrating the individual and the Organization, Wiley, New York 1964.
Bańka A., Jakość życia w psychologicznych koncepcjach człowieka i pracy, [w:] A. Bańka, R. Derbis (red.), Psychologiczne i pedagogiczne wymiary jakości życia, UAM Poznań, WSP Częstochowa 1994.
Bańka W., Zarządzanie personelem. Teoria i praktyka, Adam Marszałek, Toruń 2002.
Bruk-Lee V., Khoury H.A., Nixon A.E., Goh A., Spector P.E., Replication and Extending Past Personality/Job Satisfaction Meta-Analyses, „Human Performance” 2008, no. 22.
Brzezińska A.J., Piotrowski K., Wyznaczniki satysfakcji z wykonywanej pracy osób z ograniczoną sprawnością: kompetencje i relacje, Academica, Warszawa 2008.
Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, GWP, Gdańsk 2003.
Cummings. L.L., Schwab D.P., Przegląd teorii dotyczący związku między wykonywa-niem zadań a satysfakcją, [w:] Scott W.E., Cummings L.L. (red.), Zachowanie człowieka w organizacji, PWN, Warszawa 1983.
Dunnette M.D., Hough, L.M., Handbook of Industrial and Organizational Psychology, Palo Alto, Ca: Consulting Psychologists 1990.
Gick A., Tarczyńska M., Motywowanie pracowników. Systemy, teoria, praktyka. War-tościowanie pracy, PWE, Warszawa 1999.
Jan Paweł II, Encyklika Laborem Exercens, Miesięcznik „ZNAK”, nr 332–334, Kraków 1982.
Jaworski W., Krzyżkiewicz L., Kosiński B., Banki: rynek, operacja, polityka, Poltext, Warszawa 2002.
King N., Wyjaśnienie i ocena dwuczynnikowej teorii satysfakcji z pracy, [w:] Scott W.E., Cummings L.L. (red.), Zachowanie człowieka w organizacji, PWN, Warszawa 1983.
Kopiński A., Analiza finansowa banku, PWE, Warszawa 2008.
Kozielecki J, Psychologiczna teoria samowiedzy, PWN, Warszawa 1986.
Magnusson D., Wprowadzenie do teorii testów, PWN, Warszawa 1991.
Oleś P.K., Wprowadzenie do psychologii osobowości, Scholar, Warszawa 2005.
Pervin, L.A., John, O.P., Osobowość. Teoria i badania, UJ, Kraków 2002.
Tomaszewski T., Ślady i wzorce, WSiP, Warszawa 1984.
Schultz D.P., Schultz S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2006.
Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, GWP, Gdańsk 2007.
Szabowska-Walaszczyk A., Zaangażowanie w pracy i organizacji – przegląd problematyki i narzędzi pomiaru, [w:] A.M. Zawadzka (red.), Psychologia zarządzania w organizacji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2010.
Zalewska A., „Skala Satysfakcji z Pracy” – pomiar poznawczego aspektu ogólnego zadowolenia z pracy, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Psychologica 2003, nr 7.
Zalewska A., Dwa światy. Emocjonalne i poznawcze oceny jakości życia i ich uwarunkowania osób o wysokiej i niskiej reaktywności, Academica, Warszawa 2003.
Zalewska A., Podstawowe cechy osobowości, lęk związany z pracą i satysfakcją z pracy, [w:] M. Fajkowska-Staniak, B. Szymura (red.), Lęk. Geneza – Mechanizmy – Funkcje, Scholar, Warszawa 2009.
Zawadzka A.M., Psychologia zarządzania w organizacji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2010.