Styles of problem management by lecturers of a military university and the locus of control

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2019.02.20

Keywords:

coping with stress, locus of control, military university

Abstract

Coping with stress and the sense of control over the work done are vital issues in the specific profession of a lecturer of a military university. The quality of educational activity might be significantly lowered when dealing with various problems and coping with the accompanying stress as a result of adopting incorrect solutions, which additionally causes the loss or significant decrease in the sense of control over the situation. Thus, it is worth taking a closer look at the problem through an in-depth analysis of its particular dimensions, especially in terms of observed dependencies against the background of the socio-occupational conditions. The empirical research carried out among lecturers of a military university will allow to diagnose the situation and to formulate relevant conclusions. The results of analyses have been presented on the basis of research results obtained at the War Studies University in Warsaw with the use of standardised measurement tools as well as the elements of descriptive and correlation statistics.

References

Bartkowiak G., Umiejętności kierownicze, AE, Poznań 1997.

Drwal R., Adaptacja Kwestionariuszy Osobowości, IP PAN, Warszawa 1995.

Drwal R., Poczucie kontroli jako wymiar osobowości – podstawy teoretyczne, techniki badawcze i wyniki badań, [w]: L. Wołoszynowa (red.) Materiały do nauczania psychologii, seria III, t. 3, PWN, Warszawa 1978.

Endler N., Parker J., Assessment of multidimensional coping: Task, emotion and avoidance strategies, “Psychological Assessment” 1994, no. 6.

Heszen-Niejodek I., Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, US, Katowice 2000.

Kościelak R., Poczucie umiejscowienia kontroli i przekonania o własnej skuteczności w zdrowiu i chorobie, IMpuls, Kraków 2010.

Kuśpit M., Podmiotowe uwarunkowania radzenia sobie ze stresem w środowisku szkolnym młodzieży uzdolnionej artystycznie, UMCS, Lublin 2018.

Lazarus R., Folkman S., Stress Appraisal and Coping, Springer, New York, 1984.

Łosiak W., Psychologia stresu, Warszawa 2008.

Miller S., Monitoring and blunting. Validation of a questionnaire to assess styles of information seeking under threat, “Journal of Personality and Social Psychology” 1987, no. 52.

Ogińska-Bulik N., Juczyński Z., Osobowość. Stres a zdrowie, Difin, Warszawa 2008.

Poznaniak W., Teorie uczenia się społecznego jako model normalnego i zaburzonego funkcjonowania jednostki oraz grupy, [w:] H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1991.

Rotter J., Social learning and clinical psychology, Martino Fine Books, New York 1954.

Strelau J., Temperament a stress. Temperament jako czynnik moderujący stresory, stan i skutki stresu oraz radzenie sobie ze stresem, [w:] I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, UŚ, Katowice 1996.

Strelau J., Jaworowska A., Wrześniewski K., Szczepaniak P., Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS. Podręcznik, Prac. Testów Psych. PTP, War-szawa 2005.

Szczepaniak P., Strelau J., Wrześniewski K., Diagnoza stylów radzenia sobie ze stresem za pomocą polskiej wersji kwestionariusza CISS Endlera i Parkera, „Przegląd Psychologiczny” 1996, nr 39.

Terelak J.F., Stres organizacyjny. Koncepcje, przyczyny, symptomy i sposoby radzenia sobie, WSM, Warszawa 2005.

Wiatrowska A., Poczucie umiejscowienia kontroli a radzenie sobie ze stresem u kobiet z jadłowstrętem psychicznym – badanie wstępne, „Annales UMCS. Sectio J, vol. XXX” 2017, no. 3.

Wosik-Kawala D., Rozwijanie kompetencji emocjonalnych uczniów szkół ponadgimnazjalnych, UMCS, Lublin 2013.

Zimbardo P., Ruch F., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 1996.

Downloads

Published

2019-03-05

Issue

Section

Research reports

How to Cite

Styles of problem management by lecturers of a military university and the locus of control. (2019). School-Profession-Labour, 18, 315-329. https://doi.org/10.34767/SZP.2019.02.20