The teacher’s role in the contemporary social changes

Authors

  • Jolanta Jarocka-Piesik Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.03

Keywords:

teacher, education, social changes

Abstract

Every social change poses new challenges to school and teachers. School and teacher are the two main pillars of the education system as a whole. They are the foundation of any changes, among others, the social and cultural ones, and the economic growth as well. The success of any changes, which take place in the education, is based on a teacher’s key role. Nowadays, the changing world of teaching forces a teacher to keep up with the latest trends, to show the direction of changes, and most important – to be a translator and an interpreter of the occurring phenomena. It is a big responsibility that requires an adequate preparation from both would-be teachers and those who are already employed. The article attempts to show the role and importance of the teacher during the time of social changes.

References

Dunaj B. (red.), Uniwersalny słownik języka polskiego, Reader’s Digest Przegląd, Warszawa 2007.

Dylak S., Nauczyciel – kompetencje i kształcenie zawodowe, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. III, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2004.

Dylak S., Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Wyd. UAM, Poznań 1995.

Goźlińska E., Szlosek F., Podręczny słownik nauczyciela kształcenia zawodowego, Wyd. ITE, Radom 1997.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Kaczor S., Kształcenie nauczycieli do realizacji celów nauczania i wychowania, [w:] F. Szlosek (red.), Kształcenie nauczycieli a reforma systemu edukacji w Polsce, praca zbiorowa z cyklu: Drogi i bezdroża kształcenia nauczycieli, Wyd. ITE, Radom 2000.

Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.

Madalińska-Michalak J., Skuteczne przywództwo w szkołach na obszarach zaniedbanych społecznie. Studium porównawcze, Wyd. UŁ, Łódź 2012.

Plewka Cz., Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli, Wyd. IBE, Warszawa 2009.

Prucha J., Pedeutologia, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 2, Wyd. GWP, Gdańsk 2006.

Szempruch J., Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Wyd. Impuls, Kraków 2012.

Szlosek F., Potrzeby i możliwości przygotowania nauczycieli do realizacji reformy edukacji w Polsce, [w:] F. Szlosek (red.), Kształcenie nauczycieli a reforma systemu edukacji w Polsce, praca zbiorowa z cyklu: Drogi i bezdroża kształcenia nauczycieli. Wyd. ITE, Radom 2000.

Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wyd. Znak, Kraków 2009.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe. DzU 2017, poz. 59.

Downloads

Published

2017-06-05

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

The teacher’s role in the contemporary social changes. (2017). School-Profession-Labour, 13, 35-44. https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.03