Selected social changes in the post-modern world – implications for seniors’ education and lifestyle

Authors

  • Włodzimierz Olszewski Uczelnia Jana Wyżykowskiego, Polkowice

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.05

Keywords:

adult education, active aging, life styles, post-modernity

Abstract

Dynamic changes which have been happening to the senior citizens’ environment in Poland make the post-modern – (neo)liberal model clash with the traditional one and even undermines it. The article mainly considers the individual experiencing a post-modern living, having problems with reading current ideology and defending “non-modern” values. It is significant to notice that (neo)liberalism makes the individual responsible for their personal development as much as it has never made before and thus the importance of the life-long education. The aim of the publication is the attempt to point out the chosen social transformations in post-modern world and their influence on discovering new/old educational spaces as well as the presentation of their significance for vertical education. The content also refers to the forms of leisure activities, indicating their new opportunities, which emerge for the fast growing population of senior citizens.

References

Active ageing. A policy framework, World Health Organization, Madrid 2002.

Bauman Z., Globalizacja, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000.

Bauman Z., Ponowoczesne wzory osobowe, „Studia Socjologiczne” 1993, nr 2 (129).

Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, Wyd. WSHE, Łódź 2007.

Dubas E., Przygotowanie do dorosłości – być i stawać się dorosłym, „Edukacja Dorosłych” 2015, nr 1.

Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, C 257/70 z dnia 9.10.2008.

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Goban-Klas T., Cywilizacja medialna, WSiP, Warszawa 2005.

Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 2000.

Narodowy Komitet Seniora, Biuletyn nr 2, Warszawa 2016.

Olszewski W., ICT in the process of active ageing, [w:] E. Baron-Polańczyk (red.), ICT in Educational Design. Processes, Materials, Resources, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2015.

Olszewski W., Media w aspekcie pedagogicznej funkcji czasu wolnego ludzi dorosłych, [w:] W. Skrzydlewski, S. Dylak (red.), Media – edukacja – kultura. W stronę edukacji medialnej, Wyd. Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, Poznań – Rzeszów 2012.

Rohn J., Pięć głównych puzzli w układance życia. Przewodnik osobistego sukcesu, przekład J. Muranty, Oficyna Wydawnicza LOGOS, Warszawa 2013.

Semków J., Duchowy wymiar dorosłości antidotum na lęki egzystencjalne, „Edukacja Dorosłych” 2015, nr 1.

Suchodolski B., Labirynty współczesności, PWN, Warszawa 1972.

Downloads

Published

2017-06-05

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

Selected social changes in the post-modern world – implications for seniors’ education and lifestyle. (2017). School-Profession-Labour, 13, 55-65. https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.05