Creating imagination models of phenomena and processes in vocational education

Authors

  • Katarzyna Pardej Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2016.01.09

Keywords:

imagination models, cognitive activities, vocational education

Abstract

The article characterizes one of the levels of cognitive activities models – the level of imagination models. It discusses the importance of having an imagination model in the process of learning a profession in the perceptive level through absorption and in the operation level through discovering. A few examples of tasks involving hairdressing and car servicing have been presented to illustrate the importance of having imagination models to complete the tasks successfully, as well as the consequences of their lack. Demonstrative and problem methods used when teaching a profession have been demonstrated. The article includes a number of examples of classes stimulating the creation of the imagination models of phenomena and processes.

References

Goodwin B., Miller K., Creativity requires a mix of skills, „Educational Leadership” 2013, vol. 70, no. 5, s. 80–83.

Góralski A., Twórcze rozwiązywanie zadań, PWN, Warszawa 1989.

Karpiński J., Koziński F., Praktyczne nauczanie zawodu w szkołach elektrycznych i mechanicznych, WSiP, Warszawa 1975.

Kołkowski L., Nauczanie problemowe w szkole zawodowej, PWSZ, Warszawa 1971.

Kołkowski L., Nauczanie zawodu w systemie szkolnym, WSiP, Warszawa 1986.

Kołkowski L., Kwiatkowski S.M., Elementy teorii kształcenia zawodowego, IBE, Warszawa 1994.

Kozielecki J., Myślenie i rozwiązywanie problemów, [w:] Psychologia ogólna, red. T. Tomaszewski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 91–154.

Kozielecki J., Podejmowanie decyzji, [w:] Psychologia ogólna, red. T. Tomaszewski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 155–187.

Kozielecki J., Rozwiązywanie problemów, PZWS, Warszawa 1969.

Kwiatkowski S.M., Kształcenie zawodowe. Dylematy teorii i praktyki, IBE, Warszawa 2001.

Notar Ch.E., Padgett S., Is think outside the box 21st century code for imagination, innovation, creativity, critical thinking, intuition? „College Student Journal” 2010, vol. 44, no. 2, s. 294–298.

Przykładowe arkusze. „Nowy” egzamin zawodowy. Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach, Dziennik Ustaw 2012, poz. 184.

Słomkiewicz S., Nauczanie algorytmiczne a psychologiczna teoria czynności, PZWS, Warszawa 1972.

Słomkiewicz S., Samodzielne myślenie i działanie techniczne uczniów, PZWS, Warszawa 1971.

Szlosek F., Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych, Wyd. APS im. Marii Grzegorzewskiej, Wyd. ITE-PIB, Warszawa–Radom 2015.

Waller E., Kaye M.H., Teaching problem-solving skills to nuclear engineering students, „European Journal of Engineering Education” 2013, vol. 37, no. 4, s. 331–342.

Downloads

Published

2016-07-18

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

Creating imagination models of phenomena and processes in vocational education. (2016). School-Profession-Labour, 11, 129-152. https://doi.org/10.34767/SZP.2016.01.09