The school as an agora for the young generation of modern civilization
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2015.01.02Keywords:
school, labor market, the situation of the young generation, civilizationAbstract
The author founded that the school in the life of every young person is the place where various processes occur, which in a very important impinge on it, as this young person will be prepared to act independently after leaving school walls. This school sets its development prospects, creates a basis for directing the development, as well as the shapes are manifest ability to overcome problems and to customize it to the changing conditions resulting from any kind of Civilizational change. In this article we expressed some reflections on the essence of modern civilization that on this basis reveal social obligations and expectations placed on modern schools and teachers working there. The second part of the article contains some reflections on the situation of young generation that goes with the „world” of education to „the world” of work. Special attention was paid to the difficulties faced by young people in the process of finding a professional job opportunities. At the end of considerations formulated some reflection on the situation in which work of today contemporary school. Proposed several necessary changes which, according to the article's author can make there is a significant improvement in adjusting the education offering to the needs of the modern, still very smooth labor market.
References
Bauman Z., 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków 2011.
Bauman Z., Płynna nowoczesność, Kraków 2006.
Dokąd zmierza polska szkoła?, red. D. Klus-Stańska, Warszawa 2008.
Friedman Th. L., Świat jest płaski. Krótka historia XXI wieku, przeł. T. Hornowski, Poznań 2006.
Fukuyama F., Wielki wstrząs. Natura ludzka a odbudowa porządku społecznego, przeł. H. Komorowska i K. Dorosz, Warszawa 2000.
Kawula S., Człowieka w relacjach socjopedagogicznych. Szkice o współczesnym wychowaniu, Toruń 1999.
Kwiatkowski S. M., Standardy kwalifikacji i kompetencji zawodowych, [w:] Zawód i praca w świecie urynkowienia i konkurencji globalnej, red. S. M. Kwiatkowski, „Studia Pedagogiczne” LXV, Warszawa 2012.
Nowak P., Młodzi na rynku pracy – szanse i zagrożenia, [w:] Nauka, edukacja, rynek pracy. Przede wszystkim współdziałanie, red. Cz. Plewka, Szczecin-Koszalin 2013.
Rogaczewska M., Jakie kompetencje Polaków są najbardziej potrzebne do rozwoju?, [w:] Postawy i umiejętności kluczem do rozwoju Polaków i Polski, red. J. Szomburg, Gdańsk 2012.
Szmyd J., Odczytywanie współczesności. Perspektywa antropologiczna, etyczna i edukacyjna, Kraków 2011.
Wilczyński W., Ekonomia i polityka gospodarcza okresu transformacji, Poznań 1996.
Zając A., Pedagogika społeczna i pedagogika pracy wobec przemian cywilizacyjnych, Rzeszów 2014.