Synergy of the activity of teacher and students in the process of acquiring knowledge and skills in the context of new challenges in teacher education

Authors

  • Agnieszka Hłobił Politechnika Koszalińska

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2015.01.05

Keywords:

teacher, competencies, improvement, creativity, problem methods

Abstract

Article discusses the process of activating skills students’ in the didactical-educational process. The focused on such educational procedures that take into account humanistic approach against a student based on cooperation and dialogue, application of problem training methods and different forms of work. New demands and expectations placed before the teacher define it as a creative unit, creative, open to change, which has the capacity and skills of cooperation, communication and the willingness to learn from others and teach others. Taking into account existing research and experience with educational practice prevails in Polish school is frontal model of education, where the teacher holds a dominant role. There is a need to pay special attention to the development of these competencies and skills among future teachers, which allow them to inspire change in the didactical-educational process, creative solutions to educational practice and action full of inventiveness.

References

Botkin W., Elmandrja M., Malitza M., Uczyć się bez granic. Raport Klubu Rzymskiego, Warszawa 1982.

Cooper R., Learning styles and Staff development, „Journal of the National Association for Staff Development” 1997, nr 37.

Dylak S., Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań 1995.

Edukacja w Europie, różne systemy kształcenia i szkolenia – wspólne cele do roku 2010, Komisja Europejska, Warszawa 2003.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2012.

Kowalewska A., Metody aktywizujące – dlaczego warto je stosować?, „Lider” 2000, nr 10.

Kubiczek B., Metody aktywizujące: jak nauczyć uczniów uczenia się?, Opole 2007.

Lesiak-Laska E., Uwarunkowania i efekty innowacji pedagogicznych nauczycieli klas początkowych, Rzeszów 1998.

Petty G., Nowoczesne nauczanie, Sopot 2010.

Szkoła a rynek pracy, red. A. Bogaj, S. M. Kwiatkowski, Warszawa 2006.

Tuszyńska L., Metody aktywizujące jako istotny element nowoczesnego kształcenia, „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 2011, nr 1.

Wieczór E., Metody aktywne szansą nowej edukacji, „Toruńskie Studia Dydaktyczne” 2000, nr 16.

Downloads

Published

2015-07-28

Issue

Section

Research reports

How to Cite

Synergy of the activity of teacher and students in the process of acquiring knowledge and skills in the context of new challenges in teacher education. (2015). School-Profession-Labour, 9, 76-86. https://doi.org/10.34767/SZP.2015.01.05